Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

önskar lite hjälp å råd

Skrivet av Linda m Nadja-00 & Vanna-04
Hej på er i julstöket... jag har lite funderingar...

Vanna har db-skenan nu och har haft den snart i tre månader. Hur lyder ponsetis metod? Ska man trappa ner efter tre månader? Eller ska de ha den tills de ställer sig upp?

Vad finns det för böcker man kan läsa? Känner att jag borde sätta mig in i det hela.

Vi ska på återbesök den 3:e januari och då hoppas jag ju på att vi slipper skenan mer eller mindre. Hennes fot är superfin men självklart vill jag ju att den ska bli ännu bättre om den kan det. Men nu börjar det bli jobbigt. Vanna är stark och det är svårt att hålla skorna på hela dagen. Hon ålar sig ur dem även om vi justerat dem.

Jaja, hoppas ni har lite svar till mig. Kramkram sålänge...

Svar på tråden: önskar lite hjälp å råd

tjodeloo

Skrivet av  veronica o wiggo med magsjuka ;o(
hej på er!

jag kan ju såklart inte hålla mig från att skriva några rader ;o) wiggo är med pappa och underhållet honom med sin griniga uppsyn *haha* så då kan jag sitta vid datorn lite.

jag tycker att "clubfoot; ponseti management" är en toppenskrift. i den kan du läsa allt om klumpfötter och hur ponseti behandlar dessa. du hittar den boken här:

http://www.global-help.org/publications/cf-english.pdf

vad jag förstår så ska barnen ha skenan på 23 timmar av dygnets 24 de första 3 månaderna. sedan så är det nog lite olika hur mycket man därefter ska ha dom, allt beroende på hur barnens fötter ser ut. men jag tror (jag är inte riktigt säker) att dom flesta blir ordinerade att ha skenan på 16-18 timmar om dygnet ett antal månader till för att sedan trappa ner till 14 timmar och sedan till bara nattsömnstiden. jag måste motvilligt erkänna att jag glömt jättemycket av viktig ponsetiinformation. jag har inte samma hjärnkapacitet längre, det är lika bra att erkänna det *skrattar* och jag som trodde att det skulle gå över då jag slutat amma men icket!

det jag nämner ovan är det jag snappat upp hur det funkar i usa och helst för dom som behandlas av ponsetifarbrorn själv.

på vårt sjukhus så fick vi bara höra att det han skulle ha skenan på tills han började att resa sig. men så läste jag på mailinglistan att så var det inte i nutid i usa så då påtalade jag det för wiggos doktor och så blev det så att han bara hade skenan på hela dagarna i tre månader. jag tror att han vid vårt återbesök hade snappat upp den informationen också ;o) så jag behövde inte strida ;o)

mailinglistan från usa är helt suverän. där kan man snabbt läsa om nya influenser i metoden. man kan fråga frågor som många snällt svarar på och ja, den är suverän!

mailinglistan hittar du här:

http://health.groups.yahoo.com/group/nosurgery4clubfoot/

logga bara in som ny användare så är det klart. en stor källa till otroligt mycket kunskap.

nä nu måste jag ila vidare till wiggo kräk och pappa trött ,o)

kram o lycka till!

skriv hur det går för er på återbesöket också.

 

Artiklar från Familjeliv