Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har

Skrivet av Micra
lille Hondini fått ett par inneskor. Ja jisses så söta dom är...små blåa sandaler som han kan ha på sig när han far omkring i gåstolen. Inte visste jag att det fanns sååååå små skossor - men han har ju väldigt små fossar - st 17 fick det bli. Å i markellskorna har han ju bara 2 - verkar som om han har väldigt små fötter för att snart vara ett år. Men alla barn är ju olika annars är han en ganska bastant kille som flera ortopeding. fått erfara :o) Med db-skenorna går det lite upp o ner men verkar som om vi kommit så långt att han drar inte upp foten mer i varje fall, men sova gott med dom...jo tack om man klarar av att ligga o höra honom gny o banka i spjälorna i flera timmar. Går bra ett par timmar men sen är det som förgjort - han far runt som en yrsling i sängen - vad gör man??

God Jul o Gott Nytt År till er alla tappra kämpar!!

Kram // M
Svar på tråden: Nu har

god jul familjen hondini ;o)

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;O)
vad roligt att grabben inte tar av sig sina markelldojor iallafall ;O)

hoppas att han kommer till ro och kan sova snart också.

massor av kramar till er och god jul och gott nytt år!

kram!
 

inneskor

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
har ni med lite äldre (dvs ettåringar o äldre) kottar speciella inneskor till era? ska de ha inneskorna hela tiden? tror inte jag hört min läkare nämna ngt om det...o uteskor, har de speciella eller "vanliga"?
 

wiggo har inte...

Skrivet av  veronica o wiggo 1 år idag!
...några särskilda skor och ska inte behöva det heller enligt doktor ponseti *skrattar* gud vad jag tjatar om ponseti men jag tycker att han är bra ;o)

det enda vi tänker på är att köpa mjuka och bra skor till wiggo eftersom vi inte vill att han ska få skavsår och på så vis inte kan använda nattskorna och på så vis komma ur fas med behandlingen ;o) lång harrang det där. hoppas att du förstog vad jag meande iallafall.

god jul och kram!
 

William har inneskor...

Skrivet av  Monica i Lycksele
som han använder mest hos dagmamman. De är ett par ortopedskor som är anpassad för klumpfötter på nått sätt. Det var jag själv som tjatade till mig dem eftersom jag ville ha en bra innesko. Jag har även begärt att få riktiga ortopediska vinterskor som är stabila och sitter bra på foten (Han hade ett par sommarskor i somras).
Våran läkare sa när William föddes för 2 1/2 år sedan, att man behövde inte alls ha några särskilda skor. Det vidhöll han även året därpå. Men jag spenderade varje shoppingrunda i olika semesterorter under Williams första sommar på två ben, i ett desperat försök att hitta bra skor som inte var låga i hälen. (Modet det året var låga joggingskor:-)) Detta resulterade i min önskan.

Idag när vi var på vår rutinkontroll, så visade jag vår läkare Williams nya skor och då sa han att de hade börjat gå över till ortopedskor nu. (Om jag nu fattade det hela rätt)

Jag träffade "Williams fyrmening" i sommras, som bor i Lycksele och är född med dubbelsidig klumpfot (nu ca. 5 år). Hans mamma sa att han hade börjat tendera att gå mer och mer på tå och jag tipsade henne om sandalerna. När jag träffade henne några månader senare, så sa hon att han fått sandalerna och hade dem på dagis med bra resultat.
Nu var det bara en person som blev hjälpt av dem, men jag tror att det är bra att skon är uppbyggd för att motverka att "gå fel" .
Om jag bara tänker på min korta karriär som löpare i min ungdom, då jag försökte springa långdistans med dåliga skor.Jag klarade inte många veckor innan benhinnor och knäna bråkade. Men med noga utprovade skor försvann besvären fort. Det var efter det jag blev noga med vad jag har på fötterna.
Så jag har alltid köpt skor till barnen som verkar stabil och bra. Min 10-åriga son tenderar att gå "innåtfött" och hans skor klara inte några många veckor om de inte är "riktigt uppbyggd" innan de är snea. Men det här är bara mina egna åsikter, och det finns säkert flera andra åsikter kring vilka skor barna ska använda:-)

Hoppas att jag inte förvirrade till det!

Önskar er en riktig God Jul och ett Gott Nytt År!

Kramis

Monica & William-02
 

Sandaler

Skrivet av  Micra
Hej..jag nämnde själv detta för min läkare. Eftersom Jesper (hondini) älskar att springa omkring i sin gåstol och även har börjat resa sig upp - tyckte jag det va en bra idè. Faktiskt så höll dom med mej?!! Jesper har en tendens till att vrida höger fot inåt/uppåt när han står upp och skorna gör att han inte kan det så nu står han på hela fotsulan. Så läkaren skrev remiss på 2 par ortopedskor men jag har ännu bara plockat ut 1 - så vi har ett par tillgodo. Han kan ju inte ha st 17 så länge till. Ha en oförglömlig helg med din lille kotte! Kan säga att Jesper fyller 1 år i januari.
Kramar till er från oss
 

Artiklar från Familjeliv