Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

GOD JUL & GOTT NYTT 2005

Skrivet av veronica o wiggo snart 1 år ;O)
tänkte bara passa på att hälsa alla här inne en riktigt god jul och ett gott nytt år.

imorgon är det 1-årskalas här och sedan vet ni ju vad som händr. så idag är det fullt upp.

massor av kramar och tack för allt stöd och gemenskap som jag fått ta del av här inne under året.

kraaaaam!
Svar på tråden: GOD JUL & GOTT NYTT 2005

God Jul från småland!

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
o gott nytt år med!!

hoppas ni får en mysig jul med era små älsklingar...för Kevin blir det ju första julen, så det ska bli jätteskoj...tyvärr provade sambon en tomtemask i affären i helgen, o det gillades inte av Kevin, ett illvrål o massa tårar...så jag får nog hålla för ögonen på honom på julafton...men riva papper blir väl kul. :-)

kramisar från Linda o Kevin
 

god jul tebax ;O)

Skrivet av  veronica o wiggo 1 år idag!
näää, ingen tomtemask blir det här heller.

här satsar vi på att riva papper.

kram!

 

Grattis Wiggo!!!

Skrivet av  Monica i Lycksele
Ett stort grattis till ett-åringen! Vad tiden går fort va? Hoppas att han hade en toppendag.
Har han piggnat till nu efter magsjukan?

Vi spenderade hela dagen i Umeå idag. Först på rutinkontroll på Williams fötter och sen en lång och dryg julshopping.
Fötterna var mjuka och fina. Man ser att den tenderar att dra innåt än, men vår läkare säger att det är därför Ponsetti änvänder skenan så länge. Jag var ju lite nervös över vad han skulle säga om att jag ändrat om vinklingen på skorna, men han tyckte att det lät bra att William börjat sova nätter och mått bättre av det. *pust* Så vi bestämde att vi skulle vinkla ut dem succesivt till 70 grader igen. (Den ena var på 45 grader och andra på 55, så jag hade inte snålat på att vrida tillbaka dem:-))
Nu är den ena ställd till 60 grader och den andra till 55, så vi får se hur det går.
I natt lyxar han och sover utan skena och välling, för vi kom hem efter tio i kväll. Han hade kämpat väl och bra i alla affärer idag, han sov som en slagen hjälte när vi anlände hem;-)

Jag pratade lite om varför det skiljer sig så mycket kring behandlingsmetoder i Sverige med Willes läkare idag och så passade jag på att fråga om att en del sjukhus verkade operera så mycket på fötterna. Som jag då uppfattade honom, så var det en gammal metod att böka på med ledkapslar, som man är på väg i från. Dels för att fötterna tendera att blir stela när de blir äldre, samt att om man har tålamod och väntar ut tiden som man gör i Ponsettis metod (med att ha skena tills de är över 4 år), så verkar det hjälpa. En operation som han sa kunde vara möjlig om det skulle strula, var att flytta ("dra om") på en av musklerna på insidan till utsidan, så den hjälper till att hålla foten på plats.

Jag påpekade att som förälder är vi beroende av att läkaren har kompetens kring klumpfot eftersom det är så viktigt första tiden och det höll han med om. Han sa att alla läkare gillade inte att man " ifrågasatte" deras kompetens, men man skulle definitivt be om en andra åsikt om man kände att det bar iväg åt fel håll. (Så uppfattade jag honom)

Jag har stort förtroende för honom och jag tycker att han är lyhörd för mina frågor och funderingar.

Nä nu vänta John Blund förtvivlat på att jag skall lägga mig:-)

En riktigt God Jul på er
& Ett riktigt Gott Nytt År!

Kramisar
Monica & William-02
 

lite sent kanske ;o)

Skrivet av  veronica o wiggo-03
men god jul tillbaka och god fortsättning på det nya året.

låter jättebra det där med williams fötter. så himla skoj att höra att allt går bra.

jag är så fascinerad av denna metod ;o) det är ju som mirakel liksom.

många kramar till er!
 

Artiklar från Familjeliv