Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

rapport då...

Skrivet av Linda m Nadja-00 & Vanna-04
Var idag iväg till läkaren för att visa upp foten. "-Suuuuperfin fot... nu tar vi nästa besök om tre månader... och hon ska ha skorna dygnet runt..." *suck*

Så är det iallafall... tre månader till med skorna så mycket som möjligt... sen ska hon ju säkert ha dem längre ändå men jaja... Han sa ju också att det ska funka så jag känner ändå att vi kan ha dem av ganska mycket...

Vi får se hur det går, vi tar några dagar i taget och ska ringa när vi inte står ut längre...

Tjejen på OTA tycker att vi redan nu kan se oss om efter alternativ iom att vi har det så jobbigt men vi testar ett tag till. Skall tillbaka till OTA om 5 veckor och då får vi se hur vi gör... det finns alternativ iallafall tydligen.

Kram från mig sålänge...
Svar på tråden: rapport då...

vad roligt att höra

Skrivet av  veronica o wiggo-03
att fossingen var fin. visst är man lätt som en fjäder när man går ifrån en check up och allt ser bra ut. det känns så skönt då.

hoppas att det löser sig för er på bästa sätt.

massor av kramar!
 

Hej Linda

Skrivet av  Jessica
Till mig har goe doktorn sagt att vi ska fortsätta med db-skorna tills det blir protester.
Då kommer vi att få en skena till högerbenet att använda till natten istället för db.

Likadant med skor som man köper på OTA. Det verkar som att när Ludde själv vill ha andra skor som han kanske ser i någon affär så är det fritt fram att köpa och använda det, men det är väl bra så länge det går att använda specialsaker:)

Ludde blev 18 månader på juldagen och han bryr sig inte alls om när man tar på honom skorna före han ska lägga sig. Undrar hur länge de flesta har sina db-skor på nätterna? Är det någon som vet?

Ha det bra
 

Hej Jessica,

Skrivet av  Monica i Lycksele
Våran Wille är året äldre än eran Ludde och han använder sina db-skenor än på natten och kommer att göra så tills han är 4-5 år.

Det låter kanske inte så frestande, men om jag ser på William vars fötter har varit superfina sen han var 7 veckor, så behövs skenan än. Muskeln som sitter på insidan är fortfarande krafitgare och tenderar att vilja dra foten innåt. Det syns tydligt på hans tår när han står - De drar ibland lite innåt.

Det Ponsetti sett (som jag förstått) är att efter 4-5 års ålder minska risken att fötterna skall börja dra innåt. Detta tålamod man måste ha leder förhoppningsvis till att de slipper operera fötterna. Hellre kör vi på längre och är på den säkra sidan, än att riskera en tillbaka gång.

Nu efter "min egen korrigering" i november som fick William accepterade skenan totalt igen, har det inte varit några beskymmer alls. Han sover hela nätterna och har nu på morgonen börjat ta av sig själv. Han tar ut tutten och börjar ta av skorna, han klarar ena foten utan problem, men ber om hjälp med nästa. Så han verkar ha anpassat sig bra till den. (Trots att de 6 månaderna innan var ett rent h-e)

Jag hoppas att det kommer att fungera bra för er:-)

Kram
Monica
 

hej!

Skrivet av  Linda m Nadja-00 & Vanna-04
samma här då, att vi ska ha dem på så mycket som möjligt så länge det går. Denna veckan som varit har det gått ok iallafall. Det är nätterna eller kanske rättare sagt kvällarna när hon ska somna (och på dagarna med för den delen) som är jobbiga. Jag sitter med henne mest då eller ligger med henne i sängen. Annars håller hon sig vaken och det blir ju inte roligt...

Jaja, vi tar en vecka i taget och ibland får hon somna utan på kvällen och då sover hon jättebra och så sätter jag på skorna när vi går och lägger oss och då somnar hon om med bröstet.

Till saken hör ju också att hon inte använder napp eller nått och det är JÄTTEJOBBIGT (trodde inte jag skulle säga det men så är det... Tänk vad skönt det skulle vara om hon hade napp!

Kram från oss!
 

tutte...

Skrivet av  Monica i Lycksele
ville inte våran Wille ha i början och min sambo kämpade förbrilt i 5-6 veckor innan han tillslut accepterade den. Han hade bestämt sig att Wille skulle ta tutte och körde sin kamp. Jag måste erkänna att det var otroligt skönt när han tog den till slut:-)

Jag började om att läsa sista året på min GIS-ingenjörs utbildning när William var en månad, så jag var beroende av att han gick att hålla lugn och tyst på förelösningarna. (Min sambo läste då första året på Produktionsingenjörsprogrammet i salen bredvid - så båda var hjälpta av Wille var nöjd)

Jag såg att jag svarat till Jessica, det jag menade till dig, hoppas att det inte missförstods:-)

Hoppas att hon kommer till ro med skenisarna snart, ska fortsätta hålla tummarna för det:-)

Kramis
Monica & William -02
 

Artiklar från Familjeliv