Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fyraårig dotter

Skrivet av anja s
Jag har en fyraårig dotter med sk klumpfot på vänster fot, hon har opererats två gånger och haft gips och sedan stödskena. Hon har behandlats på Danderyd och nu är foten ganska bra med hon har fortfarande specialskor och vänstra foten är ca 2 nr mindre, samt att benet är smalare och foten har en lätt inåtvridning.
Vill gärna höra eller byta erfarenheter med andra med samma erfarenhet.

Svar på tråden: fyraårig dotter

Min son

Skrivet av  Helen
Hejsan!
Min son är nu 9 månader och har i dagarna fått sina allra första skor. Han är född med en klumpfot på höger fot. Du måste hålla med om att ordet klumpfot låter väldigt illa-För visst är inte foten lik en klump?? Nej jag säger att han är född med en snedställd fot.
Han är behandlad med helbensgips och han har operarat hälsenan en gång.När han var 3 månader fick han en sko som kallas Dennis-rown sko, men tyvärr så funkade det inte riktigt bra med den så att han fick en helbensskena istället.
Kristoffers högra fot är ca ½ cm kortare än den vänstra idag men hur framtiden ser ut kan ingen säga.
Hur har ni upplevt den här tiden med alla ortoped besök? Har ni fått mycket information om vad som komma skall och om framtiden?
Det har INTE vi. Jag upplever att det vi inte hade frågat så mycket så hade vi inte vetat något alls knappt om denna skada.
Hör gärna av dig antingen på detta viset eller så på min E-mail:[email protected]
Mvh Helén
 

Hej Helen

Skrivet av  Anja S
Kul att du svarade.
Jag tycker inte heller att vi har fått någon direkt information om ev prognoser och om vad som kommer att ske, men jag tror att det är för att (läkarna) inte vet själva, det är så individuellt och beror på så många olika faktorer. Graden av felställning, behandling, respons på operation och gips m m.
Angelica (som vår dotter heter) är troligen färdigbehandlad, det återstår bara återbesök och ev fortsatt användning av specialskor. Men precis som du så vet jag inte heller, om så är fallet eftersom jag också upplever att vi inte har fått någon direkt information från sjukhuset.
Däremot har jag sökt efter information själv genom alla tänkbara vägar men tycker att det nästan inte alls finns något skrivet eller någon direkt forskning på området.
Jag tror att det skulle vara ganska lätt att finna orsaken till den här åkomman om ett gemensamt formulär utarbetades av de läkare som arbetar med den här formen av problem och om man som förälder hade tillfrågats om man ville ställa upp i att fylla i det vid start samt att det hade kompletterats med tex blodprov. Orsaken till den har åkomman skulle ju kunna vara en så simpel sak som att det kanske beror på en brist på en viss sorts vitamin under graviditeten eller att alla vi mammor har kommit i kontakt med någon form av miljöpåverkan eller något helt annat, men jag skulle ialla fall vara mer tillfreds om jag känt att det gjordes något försök att komma fram till någon möjlig orsak, man skulle då kunna veta om man kunde tillföra eller undvika något vid en ev ny graviditet. Forskning bedrivs ju på alla andra områden så varför inte på ett område där det kanske skulle gå att finna en möjlig orsak, men inom det här området finns väll inga ekonomiska vinster att göra och då lönar sig inte forskningen. Eller har jag fel.

Skriv gärna till mig på [email protected]
Hälsningar Anja s
 

tvåårig dotter med "vridfot"

Skrivet av  Annika
Hejsan!
Min dotter är född med klumpfot på vänsterfoten. Det var det första jag såg när hon föddes att foten var så konstigt vriden. När doktorn kom sen kände han att hon även hade en höftluxation så hon fick höftskena på en gång. När hon var tre dagar blev vi skickade till ortopeden i gävle och då fick hon även en skena på foten. När hon var tre veckor gipsades benet, så då var hon som ett litet paket. Vid 9 mån opererades foten. Hon fick ha en ny höftskena vi ett års ålder, som hon fick ta av efter fyra månader. Hon var 1,5 år innan hon gick men nu är det full fart. Foten är lite bullig, en aning sned och ca två storlekar mindre, men allt fungerar bra nu. Hon måste ha specialskor. Vi kan väl höras av mer.
 

Artiklar från Familjeliv