Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Access 2000 hjälp.

Skrivet av Helen m. Mathilda
Hej på er alla kunniga, finns det någon här som är duktig på Access 2000? Jag går nu IT Bas genom Kunskapslyftet och just nu håller vi på med Access, vi ska om ca 1 vecka ha gjort en egen databas som vi skall ha gjort formulär, rapporter till, samt kunna ställa frågor till och en massa andra saker. Jag brister redan i fantasin på vad jag ska göra för en sorts databas och hur jag ska lägga upp den med relationer osv. Finns det någon här som har lust att hjälpa mig lite....
Mvh
Svar på tråden: Access 2000 hjälp.

Ett tips

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
är att flytta frågan till ett mer passande snack, ex. tekniksnack.

Tips på något att bygga är CD/LP/DVD/Videoregister/Spel.
Funktioner:
Kunna registrera in ovandtående, med titel, utgivare, artist (lite olika beroende på vad det är), årtal och liknande. Kanske ett enkelt betygssystem med kommentarer.

Kunna ta bort registrerade saker.

Kunna söka på ex. titel, artist odl. och få fram listor.

Kunna markera något som utlånat.

Få ut rapporter antingen på allt som är utlånat eller ex. allt som en viss person lånat.

Hjälp med relationer och sånt ger jag dig inte då jag antar att det är en del av kursen att lära sig just det.
 

Tack för dina tips Bea,

Skrivet av  Helen m Mathilda
jag sitter här och sliter mitt hår, har verkligen svårt för det här, men men det SKA gå det har jag bestämt mig för.
kramis
 

Hjälpen i access

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
är bra och sen finns det en hel del bra material på webben. Förhoppningsvis skall ni ju även ha fått lämplig kunskap i kursen (även om många lärare verkar tro att access lär man sig på en kvart så är det ju inte säkert att man lär sig modellering på en kvart).

Det finns många hyfsat billiga accessböcker så om du int har en bok så rekommenderaqr jag att köpa en elelr låna på biblioteket.

Rita upp tabellerna och relationerna innan du börjar. Tänk igenom vad du kommer behöva för tabeller och vilket data varje tabell skall innehålla. Det hjälper oerhört att ha det på papper innan man börjar.
 

Ett litet hett tips

Skrivet av  Migoo
...är att undgå att spara samma data i flera tabeller. Alltså om du har en databas med exempelvis två tabeller. Den ena innehåller information om kunder som handlar hos dig och den andra vad de har köpt. Den tabellen som innehåller vad kunderna har handlat bör inte ha någon annan info om kunden än exempelvis ett kundnummer som då samtidigt är idnumret för kunden i kund-tabellen. Blev det lite rörigt kanske? :)
Fråga mig gärna om du vill. Jag jobbar med en del sånt här.
 

Föroppningsvis

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
lär de väl sig att normalisera en datamodell i kursen annars skulle jag vilja ta ett allvarligt snack med den läraren :-)
 

Säg inte det du ;-)

Skrivet av  Migoo
Men jag håller med dig att det får vi väl verkligen hoppas att de gör.
 

Tack för dina tips också Migoo,

Skrivet av  Helen m Mathilda
jag håller nu på och skissar lite på en databas, tänkte göra en databas för en Resebyrå men har inte riktigt bestämt mig ännu, vi ska ha skissen klar på måndag med relationer och så. Relationerna sitter i skallen nu iallafall, poletten trillade ner idag faktiskt och det känns skönt. Det som jag tycker är lite svårt är att skilja på Primär och Sekundärtabeller och liksom se på en gång vilken som är vad och sen när man skall börja mata in data så måste man ju börja med sekundärtabellen osv det är sådant som krånglar till det i huvudet just nu...Hoppas det blir bättre nästa vecka.
Mvh
 

Artiklar från Familjeliv