Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

100x100 pixlar????

Skrivet av Jessica
hur gör jag för att få fotona så stora?
jag har bara lyckats med ett foto......men dom andra bli så små som små frimärken?
HUR GÖR MAN.....*suck*
Svar på tråden: 100x100 pixlar????

Vilket program har du?

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Här kommer hur man gör i MS Paint, PSP och Photoshop

MS Paint (Start-Program->Tillbehör->MS Paint) kan du göra så här:
1. Öppna Paint

2. Öppna bilden.

3. Välj markeringsverktyget (den streckade fyrkanten)

4. Dra en fyrkant runt det som du vill ha med på bilden i infot. Kika nere i vänstra hörnet av paint och se till att båda värdena är det samma så du får en helt kvadratisk markering.

5. Tryck Ctrl+C för att kopiera

6. Välj att öppna en ny bild.

7. Tryck Ctrl+V

8. Om du får en fråga om din bitmap skall göras större så svara ja.

9. Nu har du en bild som är kvadratisk som du nu kan skala om till 100x100. Välj Bild->Stretch/Skeva? (Stretch/Skew på engelska vet inte vad den kan heta på svenska) Där får du ange i % hur stor bilden skall vara. Kräver lite matematisk övning för dig.

Ta reda på vad du har för höjd/bredd på bilden och sen räknar du ut vad 10000/din storlek blir så får du fram med hur mycket du skall minska bilden med ex. Bilden är nu 220x120 och då blir 10000/220=45 samt 10000/120=83 och då skriver du in 56 och 83.
Blir inte exakt 100x100 om du har otur eftersom det inte är helt jämna värden, vet inte hur MS Paint avrundar.

10. Välj Arkiv->Spara Som och välj JPG.

I PSP:
1. Öppna PSP
2. Öppna bilden du vill använda.
3. Välj Image->Resize
4. Sätt den sidan som är längst till 100, den andra kommer automatiskt sättas till 55
5. Tryck Ok
6. Sätt bakgrundsfärg till den färg du har på bakgrunden i din info.
7. Välj Image->Canvas Size
8. Sätt ny storlek till 100, 100.
9. tryck OK.
10. Spara som jpg.

I Photoshop
1. Öppna PS
2. Öppna bilden du vill använda.
3. Välj Image->Image Size
4. Sätt den sidan som är längst till 100, den andra kommer automatiskt sättas till 55.
5. Tryck Ok
6. Välj Image->Canvas Size
7. Sätt ny storlek till 100, 100.
8. tryck OK.
9. Spara som jpg.

Tog inte med något om bakgrundsfärg här eftersom jag inte är säker på om PS fyller ut den nya arean med bakgrundsfärgen man satt, gör den inte det så fyll tomutrymmet själv.
 

TACK :) *imt*

Skrivet av  Jessica
...
 

Artiklar från Familjeliv