Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fått mail

Skrivet av Muminmmamman lite paranoid idag
från en välkänd firma där de ville att jag skulle titta på en fil som innehöll nazipropaganda och att jag som juridiskt ombud skulle ta en titt på detta.
Mailade tillbaka och skrev att detta måste vara ett misstag för jag är ingen jurist.Fick svar från firman att detta kommer absolut inte från dem och bad mej skicka orginalmailet till dem så de kan ta reda på varifrån det kommer.

Känns OBEHAGLIGT ! Hur har denna person fått tag på min adress,jag är noga med vem jag ger den till och varför skickas det bara till mej! Den "välkända firman" hade inte fått fler svar på det mailet som innehöll nazi-filen så antagligen var det bara jag som fått.

Kan någon vänlig själ förklara på ett enkelt sätt hur sånt här kan hända? Och vad kan jag göra åt det?
Och händer sånt här ofta? (känner mej lite paranoid)

Jag öppnade aldrig filen och det tyckte personen på firman att var bra,de skulle göra det nu och titta vad det var för de såg mycket allvarligt på detta.
.
Svar på tråden: Fått mail

Det finns flera sätt, t ex

Skrivet av  Laijron
Om du eller någon av din kompisar har fått virus så kan det skicka din och alla adresserna i adressboken till en virusmakaren.

Ett annat sätt att komma över adresser är att din adress finns på någon webbsida, egen eller en kompis. Det finns program som bara söker efter e-post på hemsidor.

Den person/företaget som har adresserna hittar oxå en e-postserver som inte är ordentligt konfigurerad och skickar mängder med e-post från deras server. Jag har t ex fått brev från en person på ibm.com, den personen finns inte ens i verkligheten.

Vad du kan göra åt det. Skaffa virusskydd samt se alltid till att det är uppdaterat så att du slipper e-postvirus. Använd en adress på nätet som inte är din riktiga, men som du kollar ibland. Om du får mängder med sån post, byt e-postadress.
 

VIRUSVARNING

Skrivet av  Fogelberg // the real deal!
Läser du inte tidningen??

Detta är ett bekräftat virus!! Kasta mailet omedelbart, alla brev som kommer till dig med avsändare som du inte känner till ska du vara extra misstänksam mot, så du har handlat helt rätt...

och är det så att du sitter på ett företag så tycker jag det är dåligt att ni har så dålig säkerhet, mitt antivirus program varnar direkt om det finns virus i mailen.


Det är ingen som har skickat detta med avsikt till dig, utan viruset går in i folks adressböcker och skickar mail till alla där i.

Just därför är det extra viktigt att alla skyddar sina datorer.


Killen som har skapat viruset är en kille i högre tonåren som skrivet viruset som en hämnd för något som skett i hans skolgång om jag inte minns fel.
Han bor i Sverige och Polisen har redan tagit honom, tror att han väntar sin dom.
Det stod ganska mycket om det i tidningen för ett tag sen, i virus koden har han även skrivet sina skäl till varför han har skapat viruset.
 

Oj!

Skrivet av  Muminmmamman lite mindre paranoid idag
Nej tydligen har jag inte läst tidningen ordentligt! jag bor inte i Sverige så kanske det kan vara förklaringen till att jag missat detta.
Har en gammal dator windows 95 så det är inte så konstigt att den inte säger till om det kommer virus.

Tack för ditt svar!
 

ingen fara...

Skrivet av  Fogelberg // the real deal
men du gör rätt i att vara paranoid när det gäller epost.
 

har inget att göra

Skrivet av  Ralf
med att du kör win 95, det finns inget antivirus program i operativ systemet så det måste du installera separat, dessutom kan man aldrig använda kvällspressen för att kolla efter virus, dom liggar alltid någon vecka efter.
 

har inte sagt att man

Skrivet av  Fogelberg // the real deal
ska använda kvällspressen för att kolla efter virus.. uppfattades det så?

Jag menade helt enkelt att det har skrivets mycket om just dem emailen som hon hade fått ett av...
 

nej inte direkt

Skrivet av  Ralf
men ville bara förtydliga att man inte ska använda kvällspressen för något som r viktigt, gäller ju även annat än virus
 

mer om viruset....

Skrivet av  Fogelberg // the real deal
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,277664,00.html


eller sök på Ganda i aftonbladet om länken inte fungerar
 

Tack!

Skrivet av  Muminmmamman inte paranoid idag
Har läst och känner mej inte alls paranoid längre :) Trodde helt säkert att någon fått tag på min mailadress men så verkar det inte vara.
Ska skaffa antivirusprogram efter detta
 

har fått ett precis likadant

Skrivet av  Malin
Men mitt kom inte från något företag men från en privat person. Slängde det med detsamma
 

Artiklar från Familjeliv