Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fått mail

Skrivet av Muminmmamman lite paranoid idag
från en välkänd firma där de ville att jag skulle titta på en fil som innehöll nazipropaganda och att jag som juridiskt ombud skulle ta en titt på detta.
Mailade tillbaka och skrev att detta måste vara ett misstag för jag är ingen jurist.Fick svar från firman att detta kommer absolut inte från dem och bad mej skicka orginalmailet till dem så de kan ta reda på varifrån det kommer.

Känns OBEHAGLIGT ! Hur har denna person fått tag på min adress,jag är noga med vem jag ger den till och varför skickas det bara till mej! Den "välkända firman" hade inte fått fler svar på det mailet som innehöll nazi-filen så antagligen var det bara jag som fått.

Kan någon vänlig själ förklara på ett enkelt sätt hur sånt här kan hända? Och vad kan jag göra åt det?
Och händer sånt här ofta? (känner mej lite paranoid)

Jag öppnade aldrig filen och det tyckte personen på firman att var bra,de skulle göra det nu och titta vad det var för de såg mycket allvarligt på detta.
.
Svar på tråden: Fått mail

Det finns flera sätt, t ex

Skrivet av  Laijron
Om du eller någon av din kompisar har fått virus så kan det skicka din och alla adresserna i adressboken till en virusmakaren.

Ett annat sätt att komma över adresser är att din adress finns på någon webbsida, egen eller en kompis. Det finns program som bara söker efter e-post på hemsidor.

Den person/företaget som har adresserna hittar oxå en e-postserver som inte är ordentligt konfigurerad och skickar mängder med e-post från deras server. Jag har t ex fått brev från en person på ibm.com, den personen finns inte ens i verkligheten.

Vad du kan göra åt det. Skaffa virusskydd samt se alltid till att det är uppdaterat så att du slipper e-postvirus. Använd en adress på nätet som inte är din riktiga, men som du kollar ibland. Om du får mängder med sån post, byt e-postadress.
 

VIRUSVARNING

Skrivet av  Fogelberg // the real deal!
Läser du inte tidningen??