Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

about:blank

Skrivet av Leo´s mamma *attackerad!*
Nu har jag laddat ner en brandvägg som var rekomenderad av råd & rön men det fortsätter jäklas! Upp kommer hela tiden fel startsida! Jag byter startsida, men så fort jag öppnar upp explorer så dyker "about:blank" upp... och en ruta med spywareinfo
*SUCK*
Svar på tråden: about:blank

branväggen

Skrivet av  Trillian
har gjort infosidan som startsida. Det är lätt att ändra.
Gå in i Verktygsmenyn, välj internetalternativ och där startsida... skriv i adressen till den startsida du vill ha eller välj ett blankt alternativ.
 

Funkar inte...

Skrivet av  Leo´s mamma *attackerad!*
Har gjort så men den kommer upp ändå! Och samtidigt med den sidan kommer en ruta upp med "your system is infected" det kom upp redan innan jag laddat ner brandväggen och nu vill den inte försvinna!
 

Testa med att starta Netscape

Skrivet av  Trillian
det låter ju som att du har virus på datorn, en exefil som exekveras varje gång du startar explorern... har du laddat ner och installerat något antivirusprogram? Om den, som många virus, skapad för explorer så exekveras inte exefilen om du startar Netscape.

Antivirussprogram bör man ju egentligen se till att ha installerat på datorn innan man kopplar upp på nätet... såvida man inte som jag sitter med en mac och surfar, det finns i stort sett inga virus för mac (men vi har antivirus och brandvägg på servern...)
 

hade vi oxå

Skrivet av  eva-lena.89.95.97/98.simon30/10-01
för ca 1mån sedan,,,,,bara att döda datan o börja om från början...tuvärr,,,kramizar,
 

beror på

Skrivet av  Trillian
hur mycket virus som finns på datorn. Vi har ett par pc också, och de fick virus och det gick att rensa den ena med hjälp av antivirusprogram, den andra var det bara att installera om. Men som sagt, är datorn fullständigt nerlusad är det svår men Leo\'s mamma vet ju inte hur illa ställt det är ännu.
 

*snyft*

Skrivet av  Leo´s mamma *_väldigt_attackerad*
jag fattar mest ingenting av allt det här! :(
Jag är såå dålig på datorer, en spermie vet mer!
Det kommer upp en ruta HELA tiden "Online Windows Spytest" i rutan är det en "kaka" där man ser att 18% är infekterat och så texten OS type Windows 98 IPadress... spyware detected 7.
 

Nåt skumt är det

Skrivet av  Trillian
men tyvärr kan jag ju inte säga exakt vad det är. "Online Windows Spytest", har jag aldrig hört talas om. Något program som läser av datorn online? Hmmm, är inte troligt att Microsoft skulle släppa något sådant. Går det inte att stänga ner den? Det låter mer virusartat.
Rekomenderar att du skaffar ett antivirusprogram och försöker rensa datorn. Det är ju inte helt säkert att hela datorn är infekterad och i så fall fixar antivirusprogrammet det, men i värsta fall behöver datorn installeras om helt och hållet.
Rekomenderar också att du tankar hem någon annan webbläsare än Explorer. Hur mycket folk än förespråkar IE så är det ändå så att 99% av alla virus är tillverkade just för PC varianten av IE... Jag har hört PC tekniker säga att Explorer är som en öppen dörr rätt in i datorn, har man dessutom varken antivirusprogram eller brandvägg så sitter det en stor välkommenskylt i porten... tyvärr.
 

Har du kört Ad-aware?

Skrivet av  Lotten
Finns att hämta här:
http://www.lavasoft.de/default.shtml.sv

Testa också att köra en onlinescan från t ex Panda:
http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

Och se vad/om de hittar.
 

Artiklar från Familjeliv