Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

/ eller\\?!?!?

Skrivet av Theas mamma, alias Lillblomma
Hej Alla!
Har fått bastning för att vår sida inte går att läsa med vissa browsers. "För att slasharna är åt fel håll."
Men jag blir osäker på VILKA slashar. Jag kan ju inte bara vända på allihop...
I "vanliga" avslutskommandon ska det ju vara slash, typ , men var ska det vara "backslash" då?
Har nån tid och lust att ta en titt på vår sida och koden? Adress i infon.

(Och jag är nybörjare, så det finns säkert massor av andra konstigheter med...)

//A
Svar på tråden: / eller\\?!?!?

Så här:

Skrivet av  Miriam med David och Ella
Du har skrivit länkarna så här:
Lilla Familjen Blom

Men det ska vara så här:
Lilla Familjen Blom

Rätt: text/familjen.htm
Fel: text\\familjen.htm


och har du skrivit på rätt sätt.
 

Tack, och ett förtydligande bara..

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Då ska alltså alla sökvägar skrivas med / ("Shift + 7")för att det ska bli rätt?
Ska be min kompis med konstig browser testa... Sen är det väl bata att börja ändra...
Mååånga dokument är det ...
Suck!
Men super tack för hjälpen!
//A
 

Det här är kanske lite överkurs för mig

Skrivet av  Lotten
Alltså jag har ingen aning om slasharnas betydelse för hur en sida kan visas i olika browsers men det jag hittar när jag kollar är t ex

foton\\DSCN3769.JPG

ska nog vara
foton/DSCN3769.JPG

så heter länken till bilden på första sidan man kommer till. Den fungerar i Opera men inte i Netscape, Mozilla eller Firefox som alltså måste vara känsligare för slashar åt fel håll.

Det är samm med länkarna till olika sidor. De verkar heta:

/text\\bilder.htm
/text\\m0.htm
/text\\f0.htm

osv. De bör nog se ut så här för att fungera:

/text/bilder.htm
/text/m0.htm
/text/f0.htm

Hoppas du blev lite klokare av detta.
 

Samma svar som Miriam men \\ försvinner i svaret

Skrivet av  Lotten
Alltså mellan mappen och filen har du nu en \\ som ska vara en / (vilken syns i svaret).

Hoppas nu att \\ syns här. Den syns ju i alla fall i din rubrik.
 

Tydligen inte

Skrivet av  Lotten
Men du har alltså bakåtslashar där det ska vara vanliga /. Om du kollar i koden så hittar du förhoppningsvis vad vi menar.
 

TACK ALLA!

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Förstår hur ni menar fast backslash ("Alt Gr + ?") inte syns i texten!
Ska genast börja ändra, många dokument är det...
Phu...

//A
 

Kodar du för hand?

Skrivet av  Lotten
Testa om det inte fungeraratt gå in under Redigera i Anteckningar och där välja Ersätt. Och sedan skriva ett bakåtslash vid Sök efter och ett vanlig / vid Ersätt med och sedan klicka på Ersätt alla så slipper du skriva om allt för hand. Du kan ju alltid spara om med nytt namn för att se att det fungerar.
 

?!?!!?!?

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Hej Lotten!
Får svara så här för av nån anledning så finns inte "Svara" i ditt inlägg om "Ersätt" nedan... Undrar varför...
Provade det, men det finns ju några slashar som INTE ska bytas ut, så det är lite för farligt att köra "Ersätt alla" :o)
Men det är ju bara att ta tag i det, får ta ett par dokument varje dag bara!
Tack igen
//A
 

Finns bara 5 nivåer

Skrivet av  Lotten
Det finns bara 5 nivåer på inlägg här så har man kommit till 5:e och sista får man ingen möjlighet att svara längre utan får göra så här, svara på det sista på nivån ovanför.

Vilka bakåtslashar är det du vill ha kvar? Jag kollade nog bara på din meny och där finns väl inga som behöver vara bakåt, eller?
 

Hmmm...

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Trodde de allra överst var bakåt, men det är dom ju inte...
Då funkar det kanske med "Ersätt alla". Isf blir det ju lite enklare i alla fall...
Sen undrar jag om du ser nåt fel i sökvägen till bakgrunden? Den heter baksid.jpg (bakgrund sida) och den verkar inte synas i den som heter Mozilla.

Tur det finns experter när man behöver dom! Och det där med fem nivåer har jag aldrig ens funderat över!
//A
 

Nu förvirrade du mig

Skrivet av  Lotten
Jag kollade din sida först i Opera och då fungerade inte bakgrunden. Sedan tog jag Firefox och Mozilla och då fungerade den. Och koden såg OK ut i Firefox och Mozilla men fel (bakåtslash) i Opera. Då förstod jag ingenting. Sen testade jag att ladda om sidan i Opera och då fungerade det även där så du måste ha uppdaterat sidan precis mellan när jag kollade i Opera och de andra.

Men nu verkar det ju fungera allt eftersom du ändrar riktning på slasharna. Tråkigt då du har rätt många sidor men sedan ska det förhoppningsvis se bra ut i alla browsers och inte bara i Internet Explorer som accepterar det mesta.
 

Såå...

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Den gula bakgrunden, med de lila prickarna syns för dig nu? I alla browsers?
OCH länkarna funkar?
Vilken fullträff!
Filerna sida.htm och huvud.htm uppdaterade jag tio i sex, kanske var det precis då du tittade... Men som det ser ut nu så funkar det alltså?
Synd att man inte alltid hajjar varför...

Tack Lotten, du är en pärla!
 

Sökvägarna?

Skrivet av  Annika60
Det är nog inte slasharna i koden det är fel på. Har du skrivit sökvägarna i din katalogstruktur på "windowssätt"? min_hemsida\\bilder?

Du ska skriva sökvägarna med slashen framåt, för så gör man i Unixvärlden och praktiskt taget alla webservrar är unixbaserade.
 

Artiklar från Familjeliv