Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bildproblem!!!

Skrivet av Theas mamma, alias Lillblomma
Hej Alla!
Och HJÄLP en novis, jag fattar ingenting!
Jag ska beställa dopbilder, och har fått JÄTTEFINA digitala bilder av vår fotograf.
Innan jag skickar dom vill jag lägga en vit ram på dom (vilket var helt ok enl Fuji), men...
Om jag gör det i PhotoDraw och sparar den blir bilden runt 100 kB (från början 2 300 kB) och det antar jag att det beytder att kvaliteten försämrats BETYDLIGT, eller?
Om jag öppnar i Photoshop och sparar om bibehålls storleken, men i det programmet vet jag inte hur man gör vita kanter...
NÅN som kan förklara?!?

//A
Svar på tråden: Bildproblem!!!

Det finns olika sätt

Skrivet av  Alinea
Det går till exempel att lägga till en ram (stroke under image), men då hamnar den "på" bilden och den täcker alltså en del av ytan. Det smidigaste tycker jag är att öka "canvas size". Om du ser till att bakgrundsfärgen är vit så blir det automatiskt en vit ram.
 

Testar... *imt*

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
hhh
 

Tror jag har lyckats...

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Men det är ju banne mig inte så smidigt... Har "cropat" lite med för att inte få med så mycket runt omkring, och det är ju skitsvårt att få rätt proportioner och sen lika mycket vit kant runt om. För man víll ju inte att Fuji ska börja beskära bilden för att det ska passa på 10x15 cm papper...
Tänkte ju att det skulle vara så himla ENKELT med digitala bikder. Men det enda det resulterat i är att vi inte framkallat en enda bild på tre år...

Måste ta tag i det, tack så mycket för hjälpen på vägen!
//A
 

Hmm...

Skrivet av  Ellen
Men om du öppnar bilden i Photoshop och sen väljer Canvas size under Image och lägger till tex 2 cm på width och 2 cm på height så har ju bilden fortfarande samma proportioner. Du får en jämn ram runt hela bilden under förutsättning att du lägger till lika mycket på width och height och att du har ankaret i mitten (den lilla bilden med nio rutor, den mittersta rutan ska vara markerad).

Om bilden från början hade rätt proportioner så blir det alltså rätt. Om bilden hade andra proportioner (jag själv brukar alltid ha andra mått och därför inte välja "fit-in" när jag framkallar digitalbilder) är det en annan sak så klart! ;-)
 

Näää...

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
För om jag lägger till 2 cm på canvas size på bredden och längden, så ökar ju image size.
Och när jag skalar ner bilden igen för att den ska stämma med fotopappret (10x15) så stämmer inte proportionerna... 2 cm på höjden är ju 13% och 2 cm på bredden är 20 %.
Eller är jag helt ute och cyklar? Känns som att jag bara snurrar in mig och krånglar till det?!?!
Dessutom ville jag ju ta bort lite bakgrund, och det är svårt att köra "crop" så proportionerna blir rätt... Jag körde på känn, klippte lite i taget, men det måste väl finnas ett sätt att göra det mer exakt? Eller?
Eller finns det kanske nåt bättre program?
Eller kan nån tala om för mig varför bilden minskar från 2TUSEN kB till 2HUNDRA när jag öppnar, beskär lite och lägger på en ram i PhotoDraw?!?! (Tycker annars PhotoDraw är enklare...)
Jag måste göra nåt fel när jag sparar, men vad?

//Förvirrad A
 

Inställningar i PhotoDraw?

Skrivet av  Maria
Har du kollat så att du inte missat att det finns någonstans att ställa in kvaliteten när du sparar om i PhotoDraw. Jag känner inte till det programmet men det brukar ju gå att ställa in i de allra flesta bildbehandlingsprogram jag stött på.

Vill du ha tips på ett lätt program så kan jag tipsa om Microsofts Picture It. Det tycker jag är lättast av de program jag träffat på. Sedan kan det inte lika mycket som exempelvis Photoshop och Paint Shop Pro men till det programmet kan använder jag ofta det. Har du en Siba-butik i närheten kan du kolla om det har några förpackningar med fotopapper från Avery kvar (för 69:--). Där fick man nämligen med version 7 av programmet när jag köpte papper i höstas men jag såg samma förpackningar på Siba sist jag var där också.
 

Hmmm...

Skrivet av  Theas mamma, alias Lillblomma
Hittade en sån inställning, men bilderna blev ganska mycket mindre i alla fall. Fast å andra sidan kanske de är FÖR stora från början, onödigt stora lixom.. Ja, ja... Skickade i alla fall iväg bilden till Fujii går, så jag hoppas att de blir bra, de borde väl ramla ner i brevlådan på måndag eller tisdag...
Siba ja... Det vore kanske en bra idé att testa nåt enklare, ett program som bara klarar det nödvändigaste... Ska ev till Ikea i Barkaby i morgon. Visst finns det ett Siba där nånstans? Måste kolla det... Tack för tipset!
Har förresten KANSKE lyckats byta bild i infon till den attans dopbilden med vit ram... Om nån är nyfiken.

//A
 

Artiklar från Familjeliv