Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp med Windows XP...

Skrivet av Inget datasnille idag... ;-)
Jag har ett problem som väl egentligen inte är något problem, men jag kan inte sluta att grubbla på det i alla fall… ;-)

Vi har Windows XP med fyra olika inloggningar, en för varje familjemedlem. Vi har alla valt att anpassa våra skrivbord som vi själva vill med egna bakgrundsbilder och så. Det konstiga (?) är hur texten under skrivbordsikonerna ser ut. På mitt skrivbord lyser bakgrundsfärgen igenom och bildar rutor kring all ikontext, men de andra i familjen har inga såna rutor. De har istället skuggning på sin text. Det är mycket snyggare tycker jag och så vill jag också ha *avundsjuk*, men hittar inte hur jag ska göra. Jag har provat varenda knapp i Egenskaper för skrivbord och varit och rotat runt överallt i datorn men kan ändå inte begripa hur jag ska gå tillväga. Jag har heller ingen aning om hur det kommer sig att det har blivit så här från början, det är vad jag vet inget jag har valt. Man kan ju välja färg på skrivbordet och sen lägger man på sin bakgrundsbild ungefär som en duk, men det är ju en massa ”hål” i min duk så bordet syns igenom.

Ett litet problem, men när en sån här grej fastnar i skallen har jag svårt att ge mig innan jag kommit till rätta med det. Finns det någon XP-expert som kan hjälpa mig?
Svar på tråden: Behöver hjälp med Windows XP...

Förstår dig

Skrivet av  Eva
Det är jobbigt med saker man inte förstår :-)

Jag vet inte hur det blir olika men jag kollade just och ser att jag och ena sonen har som du troligen vill ha det d v s texten under ikonerna på skrivbordet är direkt på bakgrundsbilden medan son nummer 2 har rutor där texten står. En skillnad som jag kan se direkt är att vi två som inte har rutor har egna bakgrundsbilder medan den andra sonen har en Windows bakgrundsbild.

Du kan även kolla och jämföra inställningarna under Den här datorn-Egenskaper-Avancerat och sedan inställningar för Prestanda. Där finns en massa att välja på som verkar ha med detta att göra. Jag har inte orkat kolla om vi har olika inställningar där men jag själv har alla rutor markerade.
 

Instämmer med Eva:

Skrivet av  Anna
Gick just in och kollade och ser att jag har "vanlig" text under ikonerna (dock ingen ruta runt) och funderar lite, jag hade en bild av dottern centrerad förut men den var borta nu.

Gick in och valde bild igen och sparatde, nu har jag text som är skuggad under ikonerna på skrivbordet.
:)
 

Artiklar från Familjeliv