Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ännu en som hittat hit....

Skrivet av Fia
Blev glad att få en egen sida. Det finns mycket att fråga om när det gäller epilepsi. Det är så olika hur det ser ut från person till person. Vår dotter snart 8 år har haft Ep sedan hon var 6mån. Det var besvärligt när det började med en massa konstiga effekter. Ibland blev hon förlamad i en kroppshalva, ibland försvann synen. Nu har hennes anfall blivit som en "konstig känsla" i halsen. Hon är med hela tiden och det försvinner på ca 30 sek.
Men hennes dagar är väldigt upp och ner, något som jag förstått inte är så ovanligt. Skulle vilja veta mer om humörsvängningar, sovvanor mm
Svar på tråden: Ännu en som hittat hit....

Och ännu en

Skrivet av  Pigall
Jag blev glad när jag såg den här sidan. Vi kommer nog att ha glädje av den här sidan. Min kille har ätit Absenor sedan 1998. Han har yrselattacker som gör att han inte står på benen men är medveten. Förra sommaren låg han på barn då hade han upp till 5 attacker varje dag. Läkarna säger att det är epilepsi pga lite tveksamheter på eeg. Jag har aldrig träffat någon med samma symptom som han! Kanske jag träffar någon här. Han är 7 år nu och mår jättebra på Absenor, det är som natt och dag. Jag har också mailat till regeringen om högkostnadsskyddet. Tycker det är så dumt att de försämrar. Min kille kan bara ta flytande och flaskorne går åt som smör i solsken.
 

Angående Absenor

Skrivet av  Fia
Roligt att se att din son också mår bra på Absenor.
Vår dotter nu snart åtta, åt tidigare Hermolepsin och gick omkring som i en dimmna. Det visade sig så småningom att hon inte tålde medicinen. Vi såg det när hon var på kontroll och tog lite blodprover. Hon fick då först Lamictal som hon mådde sämre på, fick mer anfall än tidigare, vilket kunde hända ibland. Vi bytte då till Absenor, och vips, en helt ny tjej tittade fram. Det kändes som högsta vinsten. Hon har ätit den nu i några år och det fungerar jättebra.
 

Absenor och trötthet

Skrivet av  Pigall
Det är andra medicinen för min pojke också Han åt Tegretol först och mådde inte bra, det blev som du skrev bara värre. En nackdel är att han blir trött av Absenor. Vi såg direkt att han måste sova mer när han började ta den. Nu sover han gärna 11-12 timmar plus en liten lur på 15-30 min på dagen. Är det inte ganska mycket för en som snart är åtta? Men hur som helst är vi tacksamma att det fungerar och skulle vi glömma medicinen någon gång så kommer besvären med lite fördröjning.Ha det gott!
 

Till Pigall

Skrivet av  Fia
Det låter lite mycket med 12 timmars sömn. Han borde som du säger klara sig med mindre. Har han ätit Absenor länge? eller är han i en invänjningsperiod? Har Ni tagit en konentration i blodet för att se hur mycket han behöver? Ibland ger man för mycket medicin helt i onödan för att bli av med alla anfall men det kan löna sig för barnet att sänka koncentrationen och i stället "ta några" anfall.
 

Absenor o trötthet/ Fia

Skrivet av  Pigall
Jag har inte varit här på ett tag jag, och läser nu ditt svar. De har nyss mätt koncentrationen på killen min och han ligger lite högt så att det finns utrymme att minska. Så nu väntar vi på besked den här veckan på hur mycket vi ska minska med. Det kommer att röra sig om ca 0,5 ml /dos. Så återstår att se om han blir piggare!
 

Åt rätt håll Pigall

Skrivet av  Yvonne
Han kommer med all säkerhet att piggna till. Jag känner igen situationen sen tidigare med vår dotter.
Lycka till........
 

Artiklar från Familjeliv