Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Epilepsi-medicin-fobier?!?

Skrivet av Fundersam mor
Har en något konstig fundering, kan tyckas. Min son fick ep vid fem månaders ålder. Mot kramperna gav man Sabrilex med gott resultat. Vid ca ett års ålder, när vi höll på med nedtrappningen, eller kort därefter började han få fobier. Jag menar verkligen panisk skräck för vissa saker, t ex vatten. Dessa fobier håller i sig än idag, om än i olika form. Idag är han drygt fyra år. Är det någon som känner igen detta? Jag vet inte om det kan höra ihop med epilepsin eller medicinen på något vis. Har hört att just Sabrilex kan ge "hjärnspöken". Är det någon som vet något, så snälla svara, för dessa fobier håller på att driva oss till vansinne ibland. Vi vill så gärna hjälpa honom att komma vidare...
Svar på tråden: Epilepsi-medicin-fobier?!?

Dansk film

Skrivet av  MammaMia
Hej, jag har inte själv någon erfarenhet av Sabrilex, men jag har alldeles för mig att det danska paret som det var en dokumentär om för någon vecka sedan gav sin dotter det. De hade samma problem med nertrappningen, som du beskriver. Jag vet inte om de blev kvar eller om hon blev bättre. Såg du dokumentären. Den handlade också om Domanmetoden.
 

Ja, tack

Skrivet av  Fundersam mor
vi såg dokumentären, men inte från början. Det var faktiskt först då som vi kopplade hans fobier till medicinen. Ja, ja, det bästa kanske är att söka reda på den läkare som först ordinerade medicinen även om vi inte haft någon kontakt där på flera år. Var mest nyfiken på om det var fler som kände igen sig i detta, eller om vi ska börja söka andra anledningar till hans fobier. Tack för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv