Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Obs!! Frågor längre ned till Lillians mamma

Skrivet av Mamma till lintott
Hej! Jag har svarat på ditt inlägg som hamnade långt ned eftersom det var ett tag sedan du skrev.

Jag vore jätteglad om du svarade.
Svar på tråden: Obs!! Frågor längre ned till Lillians mamma

Hej

Skrivet av  lillans mamma
Jag har svarat dig längre ned.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Mamma till lintott
Hej! Nu såg jag att du skrev lillan och inte Lillian som jag först trodde din dotter hette :-)

En liten undran till. Hur visar sig grand mal-anfall? Jag trodde att alla barn med infantil spasm hade liknande kramper, men de kanske kan var olika typer? När min plutt fick kramper åkte huvudet ner och armarna fram ungerfär som att han bad till mecka.

Min son är drygt ett år och också väldigt lugn och stillsam. Sitter också gärna och leker själv men har i och för sig på sista tiden börjat säga ifrån mer när man går iväg. Nu skall inte jag oroa mig i onödan men man har ju sina undringar ang autism.

Går din dotter på "vanligt" dagis?

Hadé bra så länge.

Hälsningar från oss
 

en undran

Skrivet av  lene
har du fått böckerna från Glaxo Wellcome man brukar få dem via nevrolog mot eller hab..om inte kan du få alla gratis ring 031 670900 dom är jättebra beställ extra till dagis och anhöriga beskriver ep på ett utmärkt ett måste,,
 

Hej igen

Skrivet av  lillans mamma
Nä min dotter heter inte Lillian utan hon är lillan, dvs minst i familjen och kommer antagligen alltid att få vara lillan :))

Det där med krampernas utseende kan tydligen variera mycket, dels på om de är generella eller partiella och om de är grand mal eller petit mal eller frånvaroattaker. Lillan har alltid haft generella grand mal anfall. De visar sig genom att lillan krampar med hela kroppen, skakar med armar och ben, ögonen vänder och läpparna blir blå pga att syretillförseln bryts under krampen. Kramperna brukar hålla på i dryga minuten innan de släpper av sig själv. Efteråt blir lillan trött. Det är värst när hon krampar tätt för då bara krampar hon och sover om vartannat.

Jag förstår att du är orolig över ev autism. Ni har kanske också fått info att barn med infantil spasm KAN ha autism också som en bakomliggande faktor? Men jag kan inte säga att jag anade något innan lillan var 1.5 år. Att barn är stillsamma är ju inget tecken på funktionshinder :) Jag tror att det bästa, om man kan, är att släppa tankarna om ev funktionshinder och låta tiden utvisa OM det blir problem. Svårare sagt än gjort, jag vet...

Lillan har gått på vanligt dagis fram tills nu i höstas då vi bytte till en autismavdelning. Det funkade inte att ha lillan i en så stor grupp som hennes gamla avdelning bestod av. Hon fick inte den extra tid hon behövde. Nu fungerar det toppen!

Ha det bra själv!
 

Artiklar från Familjeliv