Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har nu fått Lamictal som tilläggsmedicin

Skrivet av lillans mamma
Efter sista svängen på sjukhus nu i januari har vi fått Lamictal som tilläggsmedicin till orfiril long. Vi har märkt en avsevärd förändring hos lillan. Hon är piggare, har bättre aptit, ja hennes allmäntillstånd har blivit mycket bättre. Jag undrar om medicinen kan ha den påverkan eller om lillan helt enkelt är inne i en bättre period som bara råkade sammanfalla med den nya medicinen. Hon har inte haft några fler kramper efter det att hon började med Lamictal :))
Svar på tråden: Har nu fått Lamictal som tilläggsmedicin

..jo den har det

Skrivet av  lene
eller om man vill så kan man också säga att när hjärnan vilar så orkar den mer. Inte så mycket ep-aktivitet, som tröttar den.
Risken med lamictal kan bli att du får en för pigg unge kul iof sig men lite jobbigt sen kväll som övergår i natt och endast lillan är vaken,,,
Men om jag är rätt underrättad så är det lamictal som ger minst dåliga biverkninar.
Den andvänds ofta som tilläggsmedicin
Njut nu av en bra period och oroa dig inte om den följs av en dålig .
Barn växer och kan behöva nya doser nya mediciner .
men gläds nu ...
så tänker jag och håller tummarna ..
 

Vad roligt för er..

Skrivet av  Mamma till lintott
att det verkar funka med kombinationen av medicinerna. Det var ju samma sak för oss med lintott när de kombinerade sabrilex med benadon. Då helt plötsligt avtog kramperna som tidigare bara blev fler och fler när vi bara hade sabrilex och ökade dosen.

Vi har börjat nedtrappning nu igen av sabrilex efter en tids uppehåll och det funkar, peppar, peppar.

Lycka till och hoppas det håller i sig nu med krampfriheten.(lite konstigt ord kanske :-)

Hälsningar från oss.
 

Vad skönt

Skrivet av  Annas mamma
med krampfria barn... Vi har också Lamictal till vår Anna, som tilägg till Orifiril long. Hon reagerade också direkt på den med att vara krampfri några dagar (alltså redan på 2mg) Vi har ökat dosen succesivt ändå för att hon verkar behöva det. Hon blir otroligt dålig i samband med infektioner har vi märkt. Kramperna ökar till ca40 "frånvaro" i timmen som värst. Vi hoppas på att en ökad Lamictal dos ska hjälpa henne att klara av infektionerna också. Njut av de krampfria perioderna och hoppas att de fortsätter
Kram Sirpa
 

Tack :)

Skrivet av  lillans mamma
för alla svar. Ja vi njuter av lillans bra period. Lillan är pigg och kry och frisk vilket gör att hon inte krampar. Det är när hon är förkyld, har feber som hon krampar. Vi har klarat av vinterkräksjukan (då hon låg på sjukhus med dropp och medicinerades med nitrazepam) så vi hoppas att hon slipper infektioner på ett tag. :))
 

Lamictal och Orfiril long

Skrivet av  NettanN
Min 9-åriga dotter har i nästan ett år haft Lamictal. Men eftersom hon bara haft ett synligt anfall har vi inte kunnat se om den fungerar. Förra veckan var hon inne på en video-EEG under 4 dygn som visade på mycket aktivitet hela tiden trots att hon inga kramper hade. Den visade också att hon troligen har absenser. Så nu ska hon börja med Orfiril long som tilläggsmedicin.
 

Artiklar från Familjeliv