Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ta medicin

Skrivet av NettanN
Fler som har problem med att få i sitt barn medicinen? Lamictal tar Sabina gladeligen, då hon får tuggtabletter som smakar gott. Men med orfiril long är det värre. Hon ska ha en kapsel morgon och kväll som innehåller ett gäng små små kulor. Vi har provat alla möjliga sätt att få i henne kulorna, det bästa sättet hon själv fastnat för är några kulor på skeden och massor med päronyoghurt. Men det tar lång tid och det är världens liv varje gång hon ska ta dem. Hon MÅSTE tugga på dem och de smakar så illa. Jag är jättetacksam om någon har tips att dela med sig av.
Svar på tråden: Ta medicin

Jadu...

Skrivet av  lillans mamma
Jag kunde inte låta bli att le en smula när jag läste ditt inlägg...:) Vi har precis samma kombination av medicier, orfiril long och lamictal... Lamictalen som vi löser upp i vatten tar lillan gladeligen eftersom den smakar gott... men orfiril long är svårare att ge. Vi öppnar kapslarna och häller ut det i fruktpuré men lillan vägrar ändå att ta den. Så vi ser ingen annan råd än att tvinga i lillan orfirilen. På morgonen går det bättre eftersom hon får lamictalen efteråt, men på kvällen är det svårare eftersom hon då bara har orfiril... Det går tyvärr inte att resonera med lillan eftersom hon endast är 3 år och har autism ;) så det är tyvärr tvång som gäller här...
 

Hmmm

Skrivet av  NettanN
Tvång är inte så lätt för oss eftersom Sabina är en stark 9-åring;-) Hon har dessutom även hon problem av autism-typ, men ingen sådan diagnos. Jag får väl hoppas på att någon annan har något annat tips:-)
 

Krokodil.

Skrivet av  annas mamma
Vi har också Lamictal och Orifiril och Lamictalen är ju gott så det är inga problem.. De tar Anna i mun som de är De kallar vi för bestisar (så att de blir "positivt laddade" vi tror benhårt att de ska hjälpa när vi kommer upp i dos) Smulorna är svårare men vi brukar säga "kan du gapa som en krokodil/flodhäst/dinosaurie" ock då får hon smulskeden. Sen får hon tugga frenetiskt och efteråt dricker hon lite vatten. Vi valde ge de utan att blanda i nånting så att inte Anna vägrar att äta. Det har funkat bra efter en viss tillvänjningsperiod. Ibland tappar hon några smulor i vattenglaset, de kallar vi för rymlingar och de får hon äta upp sen. Efteråt får hon mycket beröm. Anna är 3,5 år.
 

Artiklar från Familjeliv