Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har min son epilepsi????

Skrivet av Orolig mamma!
Vet inte riktigt hur jag ska börja.

Min son på 18 månader har tidigare haft 2 "eventuella" feberkramper. Den senaste nu i vintras.
Efter det har allt verkat ok. Men så för några dagar sen blev han alldeles stillasittandes å frånvarande. Detta har hänt 2 ggr tidigare. Men nu hände det flera ggr på en å samma dag.

Har gjort ett eeg-test, med normala värden.

Vad är det egentligen som händer?
Blir så rädd. Hur har ni fått hjälp å hur å när fick ni reda på att era barn har ep?

Tacksam för alla svar å råd.

Kram på er!
Svar på tråden: Har min son epilepsi????

Min dotter hade feberkramper

Skrivet av  Rita
så fort feberns steg mellan när hon var mellan 1-3 års ålder. Det gjordes några EEG på henne i den här åldern som inte visade nåt konstigt. Hon gjorde också så där ibland mellan feberkramperna, var så där helt bort. När flickan var 6 år och började på lekis började skolpersonalen reagera på att hon var frånvarande allt som oftast, hon fick även svårt att lära sig något. Men lärarna ville att flickan skulle till psykolog, pga jag o pappan skilt oss. Men psykologen trodde absolut inte att det hade med skilsmässan att göra. Nåväl, jag gick till läkaren när hon var 6 år, första läkaren tyckte bara att jag var en orolig mamma, som det står i journalen. Det gick ett tag o så sökte jag hjälp på barnkliniken, fick ta EEG, som visade hade hon hade epilepsi, korta frånvaroattacker, sk petit mal=små anfall. Nu har hon medicinerat sedan 6 års ålder är idag 12 år. Det läkaren sa är att EEG visar ju bara aktiviteten under en begränsad tid, oftast tar det ju bara en timme, och det visar därför inte hur hjärnans aktivitet är hela dygnet. Jag kan inte svara på om ditt barn har epilepsi, men jag tycker du ska vara medveten om att det kan vara det. Det kommer säkert visa sig i såfall förr eller senare. Kan bara tillägga att det kan vara svårt att få läkarhjälp när det rör sånahär korta frånvaroattacker.
 

Tack Rita....

Skrivet av  Miss...J
..för ditt svar.

Har tänkt en hel del på att det faktist kan vara just ep han har. Men visst hoppas man ändå på det bästa å att allt ska vara ok.

Hur går det för er nu, har hon blivit bättre eller får hon fortfarande dessa frånvaroattacker?
Undrar, har hon någon gång krampat?

Lillen sitter bara å stirrar, blir sen alldeles seg å vill bara sova (de flesta ggr iaf)

Ha det så bra!
Kram...
 

Hej igen

Skrivet av  Rita
idag är hon bättre. Hon är 12 år och har medicinerat sedan hon var knappa 7 år. Först med ergenyl, hon fick biverkningar av det, bla diareer. Frånvaroattackerna slutade komma när medicinen var rätt inställd, men eftersom hon växte mkt några år så fick hon attacker när dosen var för liten. Sedan hon började med Lamictal har hon inte haft några frånvaroattacker, koncentration är fullständigt normal och hon har tagit igen allt i skolan hon missat. Alltså en väldigt normal 12-åring. Nu skall det göras ett EEG i sommar, för att om det är bra ska hon kanske få sluta medicinera.
 

Jag har hört

Skrivet av  Rufstrollets mamma
att man kan ha epileptiska symptom och behandlas med antiepileptika, trots att EEG:t ser helt normalt ut. Vet inte om man gör det om det bara rör sig om frånvaroanfall dock. Det kan väl vara svårt att avgöra vad som är normalt och inte...

Vad har ni fått för hjälp hittills? Har ni träffat någon neurolog?

Min son fick en ny form av epilepsi i höstas och den började med att han blev frånvarande av och till, men man satte inte in någon ny medicin förrän det övergick till kramper. Jag vet inte om man ser så allvarligt på frånvaroanfall.

Hoppas det går bra för er, det behöver ju inte alls vara epilepsi! Lycka till!
 

Till Rufstrollets mamma....

Skrivet av  Miss...J
Börjar med att tacka för ditt svar.

Vi har varit hos neurologen en gång tidigare. Då hade han "bara" haft en feberkramp å hade inte börjat med de här frånvaroattackerna. Då handlade det mest om att han är sen.

Har nu fått en ny tid till den 15:e mars å hoppas på bättre svar denna gång. Ska skriva en hel lista med olika frågor vi har.

Hur gammal är din son?
Hur går det för er? Kommer kramperna ofta?

Hoppas det går bra för er också i framtiden.

Kram från mig å lillen! :o)
 

Hej igen,

Skrivet av  Rufstrollets mamma
Min son är 15 månader. Han har just börjat med en ny medicin och mår mycket bättre, han har varit krampfri i 10 hela dagar, bortsett från en liten frånvaroattack i helgen. Väldigt skönt eftersom han tidigare hade 2-3 ganska långa krampanfall om dagen.

Neurologen kommer säkert kunna ge dig bra svar på dina frågor. Lycka till!

 

Va roligt å höra....

Skrivet av  Miss...J
.. att din son mår bättre.
Går det bra med medicineringen?

Min son är 18 månader.
Har inte varit frånvarande sen sist för ca en vecka sedan. Men jag vågar knappt lämna honom utan tillsyn, inte en lång stund. Känns hela tiden som om något ska hända.
Hoppas verkligen de kan ge oss, åtminstone något svar på vad det kan vara och vad vi kan göra å få för hjälp.

Är så tacksam för alla svar jag får och för att ni finns där.

Tack så mycket!
 

Miss..J

Skrivet av  Rufstrollets mamma
Det är alltid skönt att få svar på vad det kan vara för fel. Det jobbigaste som finns tror jag är att leva i ovisshet. Sedan är det ju alltid svårt för läkarna att ge en precis de svar man vill ha, det man vill veta är ju om det kommer att bli bra och det kan ju vara svårt att säga. Men ju mer information man får desto bättre!

Jag var precis som du när min son fick först fick epilepsi när han var 6 månader, jag vågade inte lämna honom en sekund. Men nu har vi vant oss vid situationen och jag kan mycket väl låta mormor eller någon annan vara barnvakt. Det kan ju vara bra att tänka på att epileptiska anfall inte är farliga i sig. Det är klart får barnet ett stort grand mal-anfall kan det ju slå sig, men i våra barns ålder är de ju i alla fall inte ute och cyklar eller simmar själva. Och som sagt, det behöver ju inte vara epileptiska anfall din son har!

Medicineringen går bra för oss. Trots att rufstrollet går på dubbla mediciner verkar han inte alls bli trött av det. Men vi får väl se om det kommer några biverkningar längre fram.

Passa på att fråga neurologen allt du kommer på och dyk gärna upp på den här sidan igen om du undrar något mer!

Kram från Rufstroll och mig
 

En liten....

Skrivet av  Miss.J
tröst var det ändå att höra att anfallen vid denna ålder inte är så farliga.

Det har nu gått ett tag sedan den senaste "frånvaroattacken". Går varje dag och oroar mig för att det snart é dax för en till.

Har nu skrivit en hel lista med frågor till bla. neurologen. Känns skönt att vi snart ska få komma dit, men samtidigt orolig för vad vi ska få höra.

Hoppas ni har det bra....

Kram från oss!
 

Epilepsi - Feber

Skrivet av  B. E

Hej !

Har en länk till Netdoktor där du kan läsa lite mer om feberkramper.
http://netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/feberkramper.shtml

Hälsningar
Bobby
[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv