Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Janne och Helene J längre ned.

Skrivet av Aase
Vår son opererade in en vagusstimulator i för ca 1 ½ vecka sedan. Ännu har vi naturligtvis inte sett något resultat utom möjligen att han är ännu mer "speedad" än vanligt :-).
Svar på tråden: Till Janne och Helene J längre ned.

VagusNervStimulator

Skrivet av  HelenJ
Hej Aase,
det kan tydligen ta rätt så lång tid innan man kan se några resultat. Har du hört några siffror/statistik på hur resultat har varit på barn med VNS? Vår tjej ska få sin VNS inopererad i April. Är fortfarande lite tveksam till ingrepp, men kan situationen bli bättre för henne så är det väl värt att prova. Hur stora är ärren efter ingreppet? Hörde att man inte skulle sola/utsätta de för sol det första året. Täcka med solskyddsfaktor o dyl. Hoppas att det kan bli positiva reultat för er!
 

Siffror/statistik......näe!

Skrivet av  Aase
Men man har sagt att utvärderingstiden kan vara på upp till två år.

Problemet för vår son är inte bara att hans epilepsi är väldigt svårbehandlad utan också att han får svåra biverkningar av (nästan) alla mediciner. Därför är hans neurolog "själa glad" när han kan pröva en metod utan kända medicinska biverkningar. Jag upplever verkligen att sonens neurolog vill hjälpa men nu har han nästan, trots lång yrkeserfarenhet kört huvudet i väggen och han är inte den första som gör det. Där av detta försök med VNS.

Från början var jag inte ett dugg tveksam till ingreppet men ju närmare operationen vi kom desto nervösare blev jag och trots att operationen förlöpte utan komplikationer har jag drömt sådana mardrömmar efteråt att jag vaknat skrikande!

Ärren är ganska stora ca 5-6 cm (har en liten son) på halsen och något kortare på bröstet. Jag frågade sonens neurolog om solning på ärren och han tyckte nog att det kunde var klokt att skydde dem extra. Jag föreslog själv kirurgtejp och det tyckte han lät bra om sonen accepterade det.
 

Artiklar från Familjeliv