Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som känner igen...

Skrivet av Tvåbarnsmamma
Hej!
Är på besök, brukar hålla till på "Utvecklingshämmade barn"... Min son har haft kramp vid två tillfällen när han varit i dålig kondition i övrigt och vi har testat honom 2 ggr utan att de kunnat se något. Nu har jag märkt att han ibland "nickar till". Första gången trodde jag att han bet sig i tungan för han blir ledsen direkt efter. Påpekade det på dagis och de hade också sett det. Det är precis som om han skulle somna till en sekund och tappa kontrollen över kroppen. Nån som vet om det här kan ha samband med kramp/epilepsi?
Svar på tråden: Nån som känner igen...

Känner igen detta....

Skrivet av  Miss..J
.. beteende hos min lilla son.

Brukar själv hålla till på sidan för utvecklinshämmade barn,(miss.J) men har sen en tid tillbaks även tittat in här och hört mig för.

Som du kanske kommer ihåg är även min son sen i sin motoriska utveckling. Har oxå haft 2 "feberkramper". Efter dessa har han alltså börjat få, vad som kallas
"frånvaroattacker". Han kan sitta å leka å så helt utan förvarning blir han alldeles frånvarande, tittar oftast uppåt och börjar dregla.
Eftersom detta hänt så många gånger nu har vi återigen tagit kontakt med läkarna och fått diagnosen epilepsi!!! Det din lilla går igenom behöver inte alls vara epilepsi, men återkommer det kan du fråga neurologen ni har kontakt med. De brukar även veta en hel del om detta.

Läkaren som utförde eeg-testet beskrev attackerna som att vissa nerner i hjärnan "hoppar", alltså är mer aktiva än andra och därför framkallar dessa "frånvaroattacker".

Jag hoppas ni får ett positivt svar å att allt ordnar sig.

Ha det bra!

Kram från oss....
 

Miss..J

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Ja, här kommer då ytterligare en ifrån Utvecklingshämmade. Jag vet inte om du läst mitt inlägg där som jag skrev idag.
Douglas har ett några gånger, kanske 5, haft skakattacker oftast i samband med att han vaknar. Han börjar då "yla" och sen börjar han skaka. Igår fick han ett sånt igen. Sist var för 2½ månad sedan.
Han har också haft "frånvaroattacker". Mest då han var yngre, men jag har noterat att han haft flera den här veckan. Han liksom försvinner iväg. Ser ut som han sitter och funderar, men vi kan inte locka honom ur funderingen.
Vi har gjort sömn-EEG vid ett tillfälle och det visade inget onormalt.
Visade ert EEG något? Hur många har ni fått göra?
Om du hellre vill det så kan du svara mig inne på Utvecklingshämmade!
 

Hej Susanne....

Skrivet av  Miss..J
Sonm jag tidigare berättat hade min son sin senaste "feberkramp" i december. I samband med detta gjorde vi vårt första eeg, vilket var helt "normalt".
Det vi inte visste då var att eeg-testet endast visar hjärnans aktivitet vid tillfället.

När han sen fick flera anfall samma dag (i måndags) åkte vi återigen in till akuten. Där gjorde vi ett akut eeg som vi fick svar på morgonen därpå. Det visade att lillen har epilepsi,men inte i vilken grad.
Vet att en del har sån ytlig epilepsi att det inte ens syns på varken eeg eller något annnat.

Har läst ditt inlägg å det låter precis som om jag själv berättat om min son.

Det ni kan göra är att åka in till akuten samma dag vid anfallet å helst så fort som möjligt för att få göra ett akut eeg-test. Det som "hjälpte" oss var att det kommit flera ggr den morgonen och även innan.
Försök att beskriva hur ni känner er och ge er inte.
Är det "bara" 1 anfall brukar läkarna ta alldeles för lätt på det.

Hoppas det ordnar sig å ni får hjälp och äntligen får reda på vad det kan vara.

ha det bra!
 

Artiklar från Familjeliv