Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orfiril??!!!

Skrivet av Miss...J
Hej!
Jag undrar om det är någon utav er som har erfarenheter utav "orfiril".
Har just börjat medicinera lillen på 19 månader, och undrar hur det har gått för er.

Vet ni något om någon annan slags medicin får ni jättegärna berätta hur det har funkat, både bra eller dåligt.

Tacksam för alla svar!

Kram på er!
Svar på tråden: Orfiril??!!!

funkar

Skrivet av  Linnea71
Min son har ätit Orfiril i 3 år tror jag. Vi har prövat olika doser, från högsta till lägsta, han ligger nu rätt så lågt. Han har även andra mediciner, de verkar tydligen på olika sätt. Men sedan han började med den typen av medicin (han hade Hermolepsi innan) så har han inte haft några stora kramper. Tyvärr är det en del biverkningar men de kommer man ju aldrig ifrån. Ökad aptit och skakighet är väl de vanligaste.´Kan ju även påverka vakenhetsnivån men det är så olika hur barnen reagerar, beroende på hur de mår i övrigt.
Är det första medicinen ni provar? Vilken typ av anfall har pojken?
Lycka till
 

Hej Linnea...

Skrivet av  Miss...J
Vad skönt å höra att det finns mediciner som faktist funkar.

Japp, det här är den första medicinen, och har bara tagits sen i tisdags.
Lillen har så kallade "frånvaroattacker". Har aldrig krampat men nickar ibland till för en sekund.

Hörde oxå att de kan bli trötta som en biverkning på medicinen, har ni märkta någon sådan skillnad?

Hur är det med din son, vilka slags anfall har han?

Ha det bra!
 

Miss...J

Skrivet av  Linnea71
Min son hade kramper fram till för 3 år sedan. Efter det har han haft droppattacker, frånvaroattacker och myoklona anfall (ryckningar i en arm eller dyl). När han mår bra har han ca 5 anfall per dag och när han mår sämre kan det vara uppåt 30-40 st på en dag. Vi vet inte riktigt hur mycket han har när han sover men det är lite lugnare då i alla fall.
Ja, jag har märkt att han behöver mer sömn. Han har alltid varit överaktiv (har även diagnoserna DAMP och autism) men nu sover han gärna 12-14 timmar per natt och det är ju rätt så mycket för en 9-åring. I början när han blev trött så reagerade han med ilska (övertrötthet) men det är typiskt för barn med hans problematik.
Hoppas det funkar bra för er. Berötta gärna hur det går.
 

Inte orfiril,

Skrivet av  Rufstrollets mamma
men absenor äter min son, och jag tror den innehåller samma verksamma ämne. Sedan han började med absenor (han äter även en annan medicin, trimonil) har han blivit betydligt bättre, han har gått från 2-3 krampanfall om dagen till enstaka frånvaroattacker. Vi har inte märkt några biverkningar ännu, men det kan ju komma senare när koncentrationen i blodet blivit högre.

Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar på olika mediciner, och ibland kan det ta ganska lång tid innan man ser någon effekt, så det är nog bara att ha tålamod och se.

Hoppas det går bra er! Kram
 

Vi fick byta

Skrivet av  anonymus
till vår son på grund av biverkningarna som var trötthet, myrkrypningar och allmän oro.
 

Artiklar från Familjeliv