Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej! jag är ny på sidan

Skrivet av simons mamma
Har en 10-årig son som ev. har en mild form av epilepsi.Barnläkaren tror att han har korta "frånvaroattacker"som stör hans inlärningsförmåga.Jag har inte haft en tanke däråt-en dagdrömmare har jag trott.
Nästa vecka ska han på EEG-undersökning.

Enligt läkaren är det isåfall behandlingsbart med medicinering och då kan man vänta sig att han gör framsteg.
Finns här någon med erfarenheter av det här?
Svar på tråden: Hej! jag är ny på sidan

hej

Skrivet av  minix
välkommen det ska nog bli bra med medicin lene och nettan och aase har jättekoll på detta dom är klippor på den här sidan så du har kommit rätt
 

HEJ!

Skrivet av  simons mamma
Tack för välkomsthälsningen Minix!

Här verkar fullt av kunniga och trevliga människor.Jag har läst många inlägg men inte hittat
det jag söker.Vill gärna ha kontakt med någon med erfarenhet av just den här frågan.
Simon är nervös för undersökningen trots att jag berättat ungefär hur den ska gå till.Det kan man ju förstå.
 

Lite erfarenhet har jag!

Skrivet av  Aase
Har en bekant som just fått den diagnosen.
 

Hej Aase!

Skrivet av  simons mamma
Kan du berätta lite om den personen?
 

Välkommen hit!

Skrivet av  NettanN
Min Sabina, 9 år har också frånvaroattacker som är väldigt svåra att upptäcka. Det ser ut som hon sitter och tänker några sekunder. Men i början av året var hon på video-EEG då hon filmades samtidigt som EEG gjordes i 4 dygn, vilket visade på mycket aktivitet hela tiden och mer då hon satt och "tänkte". Anledningen till att hon gjorde denna omfattande EEG-undersökningen är att hon bl.a får raseriutbrott, koncentrationssvårigheter och har beteendestörningar som läkarna tror kan bero på ep, men själva tror vi mer på någon neuropsykologisk svårighet, typ asperger. Svårigheten med medicinering vid denna typ av ep är ju att det är svårt att upptäcka någon förändring i anfallen, eftersom de är så svåra att se. Hon har fått en extra resurs i skolan 8 timmar per vecka som bl.a ska observera Sabinas beteende för att kunna utreda om medicinen funkar eller ej. Hon är nu inne på sin 3e medicin, då vi inte märkt någon förändring. Men jag måste tillägga att hennes ep är mycket speciell då den beror på en grav missbildning av ena hjärnhalvan. "Vanlig" ep är lättare att behandla. Lycka till! Berätta hur det går på undersökningen.
 

Hej NettaN!

Skrivet av  simons mamma
Tack för hälsningen och din berättelse.Förstår att ni måste ha det väldigt jobbigt ibland.
Simon har också problem med koncentration och motorik.Han testar enligt wisc(det man kallar iq-test)lågt på de akademiska bitarna.Har däremot mycket hög eq(social och känslomässig utveckling)
utveckling)
Jag ska återkomma och berätta hur det gick.
 

Hej! jag är också ny här

Skrivet av  Acka
Och min son har också såna frånvaroattacker.Han är 6 år och har Autism och en lindrig utvecklingsstörning också.
Läkaren på habiliteringen upptäckte hans frånvaroattacker.Jag hade också sett att han var frånvarande ibland men jag trodde det berodde på autismen.
Nu har han gjort ett EEG och då upptäckte de nån sorts aktivitet.Men de kunde inte säga helt säkert att det var Epilepsi bara genom EEG.Men läkaren sa att hon är övertygad om att det är epilepsi.Och han ska få testa medicin.
Är det nåt mer du undrar över så svarar jag gärna.
 

Hej Acka!

Skrivet av  simons mamma
Vad roligt att få kontakt med någon mer i samma sits.
Undrar just om det är vanligt att man som förälder inte upptäcker det här.I Simons fall var det barnpsykologen som först reagerade.Han hade flera små bortfall under testningen,mellan 5-15 sekunder åt gången.Sen såg läkaren på habiliteringen det samma under samtalen med Simon.
Hur upplevde din son EEG-undersökningen?
 

Hej Simons mamma!

Skrivet av  Acka
Ja det är nog svårt som förälder att upptäcka sånt här.Läkaren som vi har är expert på Epilepsi och har jobbat med det i många år.Så hon kände igen det på en gång.

EEG undersökningen gick bra.Han fick sitta stilla i en stol i 1½ timme.Och min son är hyperaktiv och väldigt vild och har svårt att sitta stilla.Men han klarade det.Han tyckte det var lite läskigt när de skulle sätta fast elektroderna.De hade nån kräm för det skulle fästa.Och det gillade han inte.
Sedan när det var klart fick han tvätta håret och det tyckte han inte alls om.
Jag var väldigt imponerad att de lyckades genomföra hela undersökningen.Det var inget som gjorde ont eller så.Så din son behöver inte oroa sig.

Du får gärna maila mig om du vill prata mer om det här.Min mailadress är:[email protected]
 

Hej Acka!

Skrivet av  simons mamma
Jag vill gärna prata mera.Mailar till dig.
 

Artiklar från Familjeliv