Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni med krampfria barn som medicinerar...

Skrivet av Undrande..??
...undrar bara hur era barn fungerar i förhållande till andra?? Kanske en konstig fråga, men märks det att ert barn äter medicin? Är det tröttare? Har svårare i skolan? Är det något som tyder på att han/hon har epilepsi förutom medicinen??

Jag tycker att ibland när man läser om barn med epilepsi så står det att de kan ha det svårare med koncentration, trötthet, socialt etc.

Mina erfarenheter är att min son är precis som vilket barn som helst, snarare har han VÄLDIGT lätt för sig både vad gäller inlärning, grovmotoriskt och med kompisar....Så jag undrar om det verkligen stämmer det som står i en del böcker....
Svar på tråden: Ni med krampfria barn som medicinerar...

Ingen lång erfarenhet

Skrivet av  Amatea VK -6,5 av 15 kg
Är kanske inte rätt person att svara eftersom jag inte har så lång erfarenhet... min dotter har bara medicinerat i några veckor men hon är faktiskt krampfri sedan dess och nä, vi märker inget särskilt på henne. Hon är dock bara 9 månader så det är ju många delar av hennes personlighet som man inte riktigt kan definiera ännu *ler*
Men iaf, hon är precis som hon var före medicinerna, än så länge.
 

jag hade...

Skrivet av  jem
massor av symtom av medicinen, medan min yngre syster inte uppvisat några. Båda är vi friska och medicin fria idag som vuxna. Så det är nog väldigt personligt tror jag. Som med allt vi stoppa i oss, en del tål "allt" vissa tål "lite" andra tål "inget". Ep medicinerna är starka saker så jag tror ändå att symtom som trötthet, huvudvärk är rätt vanligt.
 

Hej Johnson!

Skrivet av  undrande mamma
Tack för ditt svar! Hur länge åt ni medicin du och din syster? Vad hade ni för typ av epilepsi när ni var yngre? Skulle vara jätteglad om du ville berätta lite mer!
 

Min dotter hade koncentrationssvårigheter

Skrivet av  Rita
och problem med inlärningen och minnet. I och med detta så fick hon också problem med kamraterna, hon kunde ju inte lära sig regler för olika lekar och spel. Så hon hade problem ända upp i femte klass, hon fick epilepsi när hon var 6 år. dock så tog det ett år innan diagnosen var fastställd och hon började medicinera. Hon var också extra känslig om det var mycket bråk och stim runt henne. Då kunde hon få anfall trots medicin. skolan var dock uppmärksam om hon fick frånvaroattacker o kunde meddela mej, för då brukade vi få åka in och öka på dosen av tabletterna. Det blir ju så i och med att barnen växer.

Nu vet ju inte jag vad det är för typ av epilepsi ditt barn har, men min dotter hade små anfall, alltså korta frånvaroattacker och innan hon fick medicin så kunde det hända 40-50 ggr om dagen. Kan berätta att när vi flyttade till en annan ort, så berättade jag ju för personalen där om flickans sjukdom. Och dom var så förstående! MEN vad hände? Jo, när hon nån månad senare fick sådana här attacker, då anmäldes jag till socialen!!!!För flickan var så frånvarande och trött osv. Helt sannslöst, som tur var så fick jag hjälp av läkaren. Men det var ju inte klokt, har läst om flera sådana fall faktiskt, kan säga att vi flyttade därifrån efter ett halvår, sådan obildad skola kan man ju inte lämna ett barn i. Medicinen kan ju ge biverkningar, men oftast i början. Min flicka bytte medicin när hon var 11 år, och sedan dess har hon inte haft flera anfall. i skolan går det också väldigt bra idag.

 

hej du undrande

Skrivet av  Felix mamma
Jag tror det är helt individuellt beroende på vilken typ av ep man har, medicin osv.
Min kille på snart 8 är krampfri(peppar,peppar) och det märks inte på honom att han epilepsi. Klarar skolan lika bra som sina kompisar, även om han inte är Einstein kanske. Men det är ju svårt att veta hur han klarat skolan om han inte haft ep, man har liksom ingen att jämföra med eftersom han ätit medicin sedan han var 6 år. Trött var han i början när han fick medicinen men det gick över på några veckor.
 

Artiklar från Familjeliv