Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det fruktsamma slemmet

Skrivet av Leeandra 30 / ?
Jag fick min bok " Billingsmetoden" i brevlådan i går, och jag har har nu sträckläst den på jakten efter svar på alla frågor jag har. Här kommer därför en beskrivning av det sk fruktsamma slemmet, det som med andra ord är tecknet för att en befruktning ska kunna äga rum;
" Det första tecknet till den förändring som föregår ägglossningen kan vara ett klibbigt, trådigt sekret som kommer efter de torra dagarna ( dagarna efter mens ) eller en känsla av att mman är våtare efter att ha haft en serie dagar med klibbigt sekret.
(---)
Alltefter dagarna går blir slemmet tunnare, mer genomskinligt, trådigare och rikligare.
Det finns många sätt att beskriva det här fruktsamma sekretet. Somliga liknar det vid trådar av rå äggvita, det är glatt och halkigt när man tar det mellan fingrarna och känner på det. Det kan se ut på olika sätt hos olika kvinnor och vara klart eller mjölkvitt eller svagt färgat av blod så att det blir skärt, brunt, rött eller gulaktigt. Men det är alltid halkigt och glatt när man känner på det. Det beror på dess kemiska sammansättning. Många kvinnor känner också igen det fruktsamma sekretet på dess doft. Det är en identifikation som i synnerhet blinda kvinnor använder sig av.
Den fruktsamma fasen börjar när OG-perioden ( OG= ofruktsamt grundmönster ) upphör, i genomsnitt sex dagar före ägglossningen. Oavsett hur många datar som det fruktsamma sekretet avsöndras är det hela tiden en varning eller en upplysning om att ägglossningen närmar sig och att man därför måste undvika samlag och genital kontakt om man vill vara säker på att undvika en graviditet ( och det motsatta om man vill bli gravid )eftersom spermierna hålls levande och befruktningsdugliga av det fruktsamma slemmet.
(---)
Den sista dagen som slemmet uppvisar de typiska fruktsamma egenskaperna, dvs är trådigt och segt och känns glatt, är den allra fruktsammaste dagen i cykeln.
Man kan först efteråt veta vilken dag som var den sista. Den dagen kallas toppen i fruktsamhetskurvan eftersom det är den dag då ett samlag med allra största sannolikhet resulterar i en graviditet. Det är viktigt att inse att det inte med nödvändighet är den dagen då sekretavsöndringen är som rikligast. Det är ett vanligt misstag.
(Utdrag ur Billingsmetoden för naturlig födelsekontroll av Evelyn Billings )
Om ni har några frågor om Billingsmetoden och om det jag skrivit ovan, klottra ner dem så ska jag söka med förstoringsglas i min bok och försöka hitta svaren. Jag har läst mycket jag inte visste förut, och jag är nu helt övertygad om att en graviditet inte kan uppstå utan det sk fruktsamma sekretet.
Hjälp vad långt det blev! Go kväll alla!
Svar på tråden: Det fruktsamma slemmet

Åh tack så mycket för

Skrivet av  Nårp@n
den upplysningen! Där lärde man sig ett och annat nytt. Måste klippa ut ditt inlägg så att jag har kvar det.
Tack än en gång!
 

Tack för det!

Skrivet av  Svammelmamma
Precis vad jag frågade om inne på MMOG!
Tack för ett mkt upplysande svar
 

Artiklar från Familjeliv