Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att inte säga jag om sig själv........

Skrivet av Yvonne
Jag undrar om någon vet om det är vanligt att barn med lättare utv.störning alltid säger sitt namn om sig själv istället för jag? Vår dotter 7½ får inte kläm på det här. Vi försöker att rätta henne och visa henne på olika sätt. Hon har även svårt med han, hon, den det osv, vattnet i kranen: han är varm... Hon benämner en flicka som han och tvärtom men ibland kan det bli rätt av bara farten kanske. Just nu pratar hon väldigt mycket, tränar sitt språk, frågar om allt mellan himmel och jord.
Finns det ngn som känner igen detta?
Svar på tråden: Att inte säga jag om sig själv........

Extra hjälp på förskolan...

Skrivet av  Maria
får Johan 5½ år. Han har fått en egen resursperson som försöker hjälpa honom och påminner ständigt om att säga "jag vill.." istället för "Johan vill..." osv. Har tyvärr inte märkt någon förbättring efter knappt ett år,. men vi hoppas ju att det löser sig. Han pratade väldigt tidigt och har att stort ordförråd, men han måste ständigt upprepa allt man säger och då i Johan-form. Funderar nu på om det är något autistiskt drag. Suck...
Kanske kan ni höra om er tjej kan få lite extra talträning av skolan.
 

Tak för Ditt svar Maria...

Skrivet av  Yvonne
Emma får lite hjälp av särskolans talpedagog men väldigt sparsamt. När vi rättar henne så ändrar hon på det men nästa gång är det oftast samma sak igen.
Vi får kämpa på precis som Ni har gjort.

 

Artiklar från Familjeliv