Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

araxi mm

Skrivet av lissan
Carin, du undrade varför jag tror att min son har dyspraxi. Jag vet inte såklart eftersom ingen logoped gett honom någon diagnos, men när jag läst om dyspraxi kände jag igen mycket.

Ett viktigt kriterium för dyspraxi var att det var ett gap mellan språkförståelse/språkutveckling och talförmåga. Min son har vokalerna och dentala konsonanter men har svårt med långa ord, s-ljudet i början av ord, bokstaven l mm. Han har också svårt att klara av uttalet i längre ord och meningar. Som om munnen inte hänger med.

Ett annat kriterium var att tungan är "slapp" när barnen talar. Dessutom finns svårigheter med balans och fot- och hand-motorik.

Tja, det är vad jag känner igen. Men apraxi kan väl vara ganska olika beroende på hur "grav" den är? Vad jag förstått är det oral dyspraxi som gäller uttal och motorik?
Svar på tråden: araxi mm

Oral och verbal apraxi

Skrivet av  Modesty
Oral apraxi: Svårt att t ex räcka ut tungan, blåsa upp kinderna, puta med läpparna, slicka uppåt, nedåt åt sidorna PÅ UPPMANING (alltså viljemässigt)

Verbal apraxi: Svårighet att producera och växla mellan språkljud.

Förstås: Jag har själv inte träffat någon med konstaterad verbal apraxi som inte har oral apraxi samtidigt, men iallafall.... :)
 

Tack lissan och Modesty!

Skrivet av  Carin
Ja, jag spånar fortfarande på diagnoser.
Kanske är jag för trött i huvudet för att förstå, ännu.
Men det stämmer så bra på min snart 4-åring... och min 7-åring.
Min 7-åring har ju även en uttalad (som jag tycker, fastän diagnosen heter specifik motorisk utvecklingsstörning) dyspraxi i sin fin och grovmotorik.
Däremot så får jag inte ihop det med min 9-åring.
Han hade ju samtidigt STORA impressiva problem, alltså med språkförståelsen. Även han hade "dyspraxi" (som jag ser det men inte fått gehör för) i sin fin och grovmotorik.
Så då letar jag efter en förklaring till att man kan ha både oral, verbal dyspraxi OCH stora impressiva svårigheter.

Kriteriet som du nämnde, lissan, med att det skall vara ett gap mellan språkförståelse och uttal, det stämmer ju inte då.
Det gör mig så brydd. Framför allt eftersom hans språkliga problem nu på senare främst är språkförståelsen...
 

diagnos...

Skrivet av  Modesty
Har man så stora problem på flera områden, brukar man sätta diagnosen "grav språkstörning". Den diagnosen innehåller många andra diagnoser, så man bör ha den som en "huvuddiagnos", men även ange "bidiagnoserna" (tex verbal apraxi, impressiv språkstörning...)för att få en nyanserad bild av barnets problem.
 

Aha, jag tror det börjar klarna!

Skrivet av  Carin
Då är det kanske så att om man får huvuddiagnosen grav språkstörning, så skall man fråga om där finns ngn bidiagnos som de kan precisera... Ju mer konkret, desto lättare att själv förstå.
Det underlättar ju dessutom så när man skall söka hjälp och resurser, både på förskola och i skola.
 

Artiklar från Familjeliv