Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej! NY här...

Skrivet av Evelina med Oliver
Hej!

Jag blir så glad att jag hittade denna sida! Det känns bra att det inte bara är vi (jag och familjen) som har problem med vår kille som inte talar så mycket!

Oliver blev 3 år i april och har inte så bra talförmåga. Vi har väntat år efter år på att det ska komma till, som alla säger att det gör... Men det blir bara sluddriga ord som tex "Ä dä" (vad är det), "då?" (Vaddå?), "anna" eller "amejja" (igen och mera).

Mamma och pappa sa han tidigt, sedan slutade han med att säga mamma i mer än ett halvår och jag fick också heta pappa! Det var frustrerande, men nu är jag bara mamma, skönt! Han sa även andra ord förr som inte vill sägas nu! Varför?

Oliver förstår allt man säger och gör och vi förstår honom genom det han säger med massor av tecken. han har påhittade tecken till nästan allt! Ibland behöver han inte säga så mycket för jag förstår honom iallafall och översätter automatiskt vad han menar. Jag vet att det är fel att översätta (tror det iallafall) men man reagerar ju så dagligen för att nå en konversation.

Hans tecken är bla. kupade händer (bäbis, just nu i mammas mage). Kommer inte på något, men allt finns i tecken...

Vi står i tre månaders kö till hörseltest (som jag vet inte kommer att visa något negativt) för att sedan hamna i kö till logoped. Det känns bar, hoppas att det ger framgång! Hur ofta träffar man logoped?

Tack för att jag fick skriva av mig!

Svar på tråden: Hej! NY här...

Välkommen till sidan

Skrivet av  mammaHA
Jag är verkligen ingen expert men goda erfarenheter av mitt barn som inte pratar och är 6 år.Hon har en hörselskada på båda öronen och är även autistisk.Du kanske skulle be en barnpsykolog göra en utredning.Lycka till med ditt barn!
 

Hej och välkommen!

Skrivet av  Åssi
Vi har träffat logoped med ett par månaders mellanrum. Där i mellan har vi övat massor hemma med övningar och lekar som vi fått från logopeden.
Kul att er kille hittar på tecken, då har han ju viljan att komunicera! Jag tror nog att det är bra att du översätter det han tecknar... då får han ju höra hur man kan uttrycka sig på annat sätt också. Vi har ialla fall alltid fått rådet att upprepa (översätta) det våra barn har sagt, rätt och tydligt artikulerat (men utan att påpeka att de sagt fel). Man känner sig som en pappegoja ;-)
 

Vill också säga välkommen!!!

Skrivet av  Lilla My
Tre år, och treårstrots... märker ni av det?
Mina två stora barn, som fick diagnos grav språkstörning som små, hade inga trotsperioder. Allt var som en enda lång trotsperiod... utan de lugna perioderna emellan.

Men minstingen hade trotsperiod, varvat med lugnare perioder. När han var tre år så var det mest höga tjut, och långa haranger med vokalljud. Helt fruktansvärt. Tack och lov att det går frammåt.
När han var tre och ett halvt, så fick han börja på en integrerad språkavdelning. Alltså en avdelning med både "vanliga barn" och barn med språkstörning. Vanliga trevliga fröknar, tre st, och en logoped 10 timmar i veckan. Vid den tidpunkten var de hela fem barn med språkstörning, från vår kommun, och en grannkommun (de betalade för en plats, eftersom de inte hade ngt motsvarande i den kommunen).
Min pojk började lära sig tecken som stöd, och jag som mamma fick en kurs med de andra språkbarnsföräldrarna, på fem ggr, hållen av avdelningens logoped.

Med tecken som stöd, och handalfabetet, så har vi kommit väldigt långt, min pojk och jag. Det känns skönt att ha tecken som en extraresurs. Märker jag att det är ngt ord som han vill använda, men som jag absolut inte kan höra, så slår vi upp det (när jag till slut har förstått det, alltså), och får ett gemensamt tecken.

Det låter krångligt att först vänta på hörselkontroll, och sedan på logoped! Varför inte stå i logopedkö direkt? Kan du inte ringa till logopeden själv, och ställa er i kö? Man har rätt att söka på "egenremiss".
Logopeden får du tag i om du ringer till vårdcentralens växel.

Tipset om barnneurolog är inte helt fel. Jag tycker att det är skönt att ha den kontakten. Vår läkare kallar oss en gång om året. Då kan hon även skriva intyg, till vårdbidragsansökan.

Kram,
 

Artiklar från Familjeliv