Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har nyss upptäckt det här snacket! :-)

Skrivet av Margut
Vår kille fyller 3 i juli. Han pratar nästan oavbrutet, men det är inte många som förstår vad han säger. Jag, min man och vår stora flicka hänger med ganska bra, men...
Simon har en del egna ord. Pengar = "timme" till exempel. På BVC reagerade de på 2½ års kontrollen och de har uttryckt viss oro även på dagis.
Sista månaderna har Simon dock utvecklats väldigt mycket. Förut sa han t.ex. "ta" när han menade "kom", men nu säger han "pom" vilket ju är betydligt mera likt! *ler*
Det är dock sagt som så att han ska få träffa en logoped efter sommaren om det inte händer mera.
Jag har läst ett par inlägg här och tycker att det verkar bra med logoped. :-)
Har också förstått att många som skriver här har "problem" med barn som inte pratar alls. Simon pratar _hela_tiden_ men, som sagt, väldigt otydligt. Det märks dock att han har stor ordförståelse.

Oj... hade inte tänkt skriva så här långt... ;-)
Vi hörs!
Svar på tråden: Har nyss upptäckt det här snacket! :-)

Hej!

Skrivet av  Åssi
Jag har också väldigt snacksaliga barn :-) dessvärre har de (två äldsta) haft svårt att få till ljuden. Stora killen fyller snart 7 och är nästan ikapp, pratar helt förståeligt men inte helt rent. Tjejen (3½)byter gärna ändelserna på orden så att de blir ganska egna, plus att hon har svårt med konsonanterna i början på ord. Ofta står vi som frågetecken när hon berättar och pladdrar... fast det bryr hon sig inte om ;-) Stora killen går hos talpedagog nu, och tjejen hos logoped.
Välkommen!
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Margut
Det är ju förstås inte "roligt" att läsa om bekymmer, men man blir ju ändå "glad" att man inte är ensam och problemen! :-)
Det låter skönt att din 7-åring nästan är i kapp, då finns det gott hopp för vår Simon också! *ler stort*
 

Välkommen!

Skrivet av  Lilla My
Det verkar gå bra frammåt för din pojk, vad skönt!
Men lite kvar innan du kan luta dig helt tillbaka...
jag känner igen det.
Kanske mest när min store pojk gått ngt år i skolan, och pratade som alla andra. Då kunde jag nästan luta mig tillbaka, skulle bara vänta in några saker till.
För hans del var det matten och engelskan. Men hans språkliga svårigheter var också mkt värre än vad det låter som när du beskriver din pojks.

Hm, det blev lite skutt i tankarna. För mig blev det en paralell, men kanske inte för dig, *ler*.

Det är väl bra att han försöker hitta på egna ord. Låter som om han har bra fantasi, pojken.
Pengar - timme låter lite tokigt, men jag undrar; säger han timme helt rent?
Kom och pom låter ju som om han har vissa svårigheter med uttalet, och många barn har lättare för ljud längre fram i munnen, än bak. Kanske är det bara läppljuden man menar då... jag är inte helt säker...
men mamma och pappa är ju tidiga ord/ljudkombinationer.
Så pom låter väl jättebra, för att sedan vidareutvecklas till kom.

Min pojk har väldigt svårt att hitta ljuden vid tänderna. Nu väntar vi på en gomplatta, för att träna fram var tungan skall vara. Får väl se hur det går, och när vi kommit så långt i kön.

Kram så länge,
 

Tack så mycket för ditt svar!

Skrivet av  Margut
Jag tittade på inlägg ovanför och inser att Simon förmodligen är på väg in i en sk "språkexplosion" - nu händer det saker dagligen! :-)
Men det är fortfarande mycket d och t. Hans favorit på TV/Video just nu är Datty Dutt (Lucky Luke)... *s*

Simon är inte alls konsekvent i sina språkproblem. Ibland hoppar han helt över konsonanterna, så att "sjörövare" blir ö-ö-ae. Andra gånger härmas han när vi pratar och då kan han säga orden nästan helt rent (nåja...)!
I alla fall så har han ett mycket stort ordförråd och god ordförståelse.
På grund av inkonsekvensen vet jag inte riktigt om det är tungljuden han har svårt med. Jag har aldrig hört talas om en "gomplatta", men det låter spännande.
Berätta gärna hur det går för din pojke!

Tack för din uppmuntran när det gäller vår Simon! :-)
 

Artiklar från Familjeliv