Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp han snackar inte...

Skrivet av Lite orolig mamma
Hej alla!

Min lilla kille på 15 mån har inte börjat prata ännu. Möjligtvis säger han titta och där ibland. Mamma eller pappa har han aldrig sagt. Lite trist faktiskt. Finns det någon annan i samma situation??
Svar på tråden: Hjälp han snackar inte...

Ta det lugnt ett tag till

Skrivet av  Tess
Jag tycker att han är för liten för att du ska oroa dig. Det är ju många barn som inte kommer igång med pratet förrän de är 2-3 år, vid 15 månader är det ganska vanligt att de inte säger nåt än. Mina barn är väldigt sena i talet, och jag vill inte att föräldrar ska ha oro för språkstörningar och annat innan det är "befogat" .Försök att inte tänka på det i alla fall ett halvår till. Är hans utveckling i övrigt ok?
 

Sen med det mesta

Skrivet av  Lite orolig mamma
har han alltid varit (men inom det normala). Ska försöka att inte oroa mig för mycket. Har bara en känsla ibland att något inte stämmer med honom...
 

Titta och där är bra ord för en 15-månaders!

Skrivet av  Lilla My
Jag tror inte att du behöver vara orolig för din pojk.
Visst känns det som att "mamma" (och helst även "pappa") borde komma först, för så brukar det ju vara... Men barn är olika.
Kanske har han något annat ljud för er? Kanske för er tillsammans?

För mig, som har en pojk med svårigheter att hitta konsonanter där fram i munnen, men lättare bak i gommen, (-han har fortfarande lite svårt för mamama och papaparamsor, fastän han är fem år fyllda), så undrar jag om din pojk har haft lättare för att hitta ljuden med tungan under framtänderna, än att sluta läpparna hårt/mjukt?

Kan han härma er, och säga mmmmm? Om ett ljud är lite svårare att hitta i munnen, så brukar barnet först bara kunna härma, för att sedan själv efter en tid kunna använda det spontant.

När jag har pratar med logopeden Barbro Bruce, som forskar mkt på språkstörning, så säger hon att den här "förkommunikationen" är så superviktig. Det är nog just det din pojke har, *ler*. Han vill kommunisera med er, vilket han visar genom att säga "titta" och "där". En duktig kille!

Är du ändå orolig, så börja med att ta upp frågan på BVC. Det finns många BVC som är duktiga på de här första bitarna i barnets utveckling.

Jag lägger in en länk till dig med,
http://www.talochsprakcentrum.com/

Hälsningar,
 

Vi var också oroliga...

Skrivet av  Akk
...ett tag över att V. inte börjat prata än (han är 2 mån yngre än ditt barn). Men så sa farmor att V:s pappa inte kunde säga mamma förrän han var 1,5 år, så det kan ju ligga i släkten också. (Kan tillägga att bara 15 år senare skrev pappa 2,0 på högskoleprovet!)
Kram,
 

Kul!

Skrivet av  Lilla My
Och vad blev han sedan, då?...*fniss* Jag har alltid anat att det skall bli ngt stort av mina barn. Frågan är bara vad... och vad som betecknas för stort...
 

Civilingenjör, men...

Skrivet av  Akk
...håller på att omskola sig till operasångare! Vi bryr oss inte så mycket om vad V. blir när han blir stor, det är mest för att underlätta kommunikationen med andra (på dagis etc.) som man önskar att han skulle börja prata snart.
Kram,
 

Tack

Skrivet av  Lite orolig mamma
för ditt svar. Tror att min sambo var ganska sen också. Jag själv sa mina första ord vid ca 11 mån. Det är väl bara att vänta och hoppas på att det kommer snart...Kram
 

Mitt barn sa första ordet vid 24 månader

Skrivet av  :)
och Logoped/bvc säger att det kommer som det ska och han kommer inte att ha några problem i framtiden med det
 

mamma och pappa...

Skrivet av  Wanda
Vid den ålder sa min pojke ingenting heller, sen vid 1½år ålder sa han mamma under några dagar bara och lärde sig att säga pappa och se kalla han oss under nästa ett halvår "pappa" till båda två. Jag börjae känna mig lite svartsjuk för jag ville att han skulle kalla mig mamma men gjorde iget stor affär av detta. Sen vid 2årsålder började han kalla pappa för sitt namn (ganska barnsligt sagt, Osvaldo=Aldo). Det var roligt att höra, och varade ganska långt, sen lärde sig han tydligt att kalla mig för mamma och då blev pappa lite svartsjuk för han ville bli kallad pappa igen. Nu är han 2½år och kalla oss var och en för sitt, d.v.s mamma och pappa, och lilla syster (Yoanna=Anna).
 

Artiklar från Familjeliv