Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderingar ang dyslexi...

Skrivet av mimsan
ny här och vet inte om här diskuteras dyslexi men har funderingar kring detta och undrar om någon vet hur det yttrar sig rent generellt i stora drag och hur man går tillväga med hjälpmedel i 8-9-årsåldern?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Funderingar ang dyslexi...

Välkommen hit!

Skrivet av  Lilla My
En del barn med dyslexi kan ha ngn form av språkstörning i botten, så visst finns det en koppling till dyslexifrågan.

Jag har inte så stor erfarenhet av läs och skriv-svårigheter. Min store pojk har svårt med att återberätta, och att skriva en sammanhängande text med begripliga meningar. Han har också svårt med begrepp som hälften och dubbelt, om de nämns efter varandra i en mattefråga. De ord som han skriver, är dock så gott som alltid rättstavade. Han är 10 år. Numera går han i en liten skrivgrupp, på en del av svenskalektionerna.

Mellanflickan har fortfarande en del språkljud kvar att träna på hos talpedagogen, en gång i veckan. Hennes stavning är bra när hon har fått lite träning på just de meningar hon skall skriva. Skriver hon spontant blir det ganska många stavfel. Men hon är bara 8 år, och går i tvåan. Läser gör hon, bra men lite trevande.

Så för mina två är det mest språkstörningen i sig som knölar till det för barnen.

Det finns en sida, som heter just "Dyslexi". Där finns det många dyslexi-erfarna föräldrar att fråga. Deras berättelser visar att barnen kan ha stora svårigheter med tex arbetsminnet, hö/vä och klockan.

Jag tror att det är viktigt att göra en ordentlig utredning på barnet, om man misstänker dyslexi.
Först när det blir tydligt vad barnet är duktig på, och har svårigheter med, kan man stötta och hjälpa på bästa sätt.

I vårt rektorsområde gör logopeden en del av utredningen... mer vet jag inte.


Kram och lycka till,
 

Har du sett att...

Skrivet av  Åssi
... det finns en snackgrupp som heter "dyslexi" här under "barn med särskilda behov"?
Mina båda barn, som har svårt med språkljuden, är antagligen dyslektiker enligt logopeden. De har inte blivit så gamla än, att några hjälpmedel har behövts, utan vi tränar förebyggande.
 

Artiklar från Familjeliv