Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efterlysning.

Skrivet av Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Jag har läst på något forum här på FN om en terapeut i Göteborgstrakten som jobbar med bl a barn som är språkhämmade genom att exv lära dem krypa. Han jobbar altså rent fysiskt för att utveckla delar av hjärnan på något sätt som i sin tur får igång språket. Nån som vet vem jag menar???

Kram
Ann
Svar på tråden: Efterlysning.

Ja men jag har varken namn eller adress.

Skrivet av  Anina & Steffen
Tyvärr.
 

Hej, tänker du på MTI?

Skrivet av  Lilla My
Christer Sandberg är mannen som jobbar med MTI för barn och ungdomar, i Båstad.
Man kan komma dit och få en genomgång av barnet, dess starka och svaga motoriska sidor. Sedan får man ett träningsprogramm med sig hem, och ngt träningshjälpmedel. Man får själv bekosta bedömningen och materialet.

Här är en länk, genom en liten skola som bara verkar hur trevlig som helst!http://www.buf.kristianstad.se/smedjegarden/MTI.htm

Själv har jag varit så sugen att prova, men det är för dyrt för tre barn, och jag har inte blivit klok på vilket barn jag i så fall skulle prioritera...

Hälsningar,

 

Tyvärr

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
det var inte det jag sökte men tack ändå för länken, det var också intressant. :-)

Ann
 

Då blir jag nyfiken!

Skrivet av  Lilla My
Berätta gärna, om du får svar på någon annan sida!
 

Japp!

Skrivet av  Åssi
Om det är träning för att få bort spädbarnsreflexer, du menar, så övar vår kille med detta. Har bara hållt på ett par månader men det verkar _mycket_ lovande.

Jag har bara namn och adress till några i Sthlm men de borde ju rimligtvis kunna förmedla kontakt till någon "kollega" i Göteborg. Snabbmessa mig om du vill ha tel nr, inloggningsnamn är åsapåsa.
 

Hejsan Ann

Skrivet av  Nina & Noah
Jag skriver så lite på fN/AfF numera... Har ni träffat sjukgymnast? Vi blev erbjudna sjukgymnastbesök för Noah, bara för att kolla upp hans motorik. Där får han träna att hoppa, krypa mm. Det har nog blivit fyra besök senaste året. Inte riktigt vad du frågar efter, men kanske en början?
 

Jodå, det

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
kommer hit en sjukgymnast varje vecka men vad jag var ute efter var just det där sambandet mellan grovmotoriken och talet. Och det vet vår sjukgymnast inte något om alls, tyvärr.

 

Men hej igen

Skrivet av  Nina & Noah (med fyran)
Noah har förresten dålig munmotorik, men vi har inte fått så många tips på hur vi ska träna just det. När äldste sonen behövde hjälp för att hitta r, fick han bla öva att slicka strössel! Använder ni något teckenspråk och funkar det isf *nyfiken*?
 

Dålig munmotorik... eltandborste?

Skrivet av  Lilla My
Det kan vara ett bra sätt för barnet att träna upp bra munmotorik, och för att bli medveten om munhålan.
Det finns åtminstone ett träningsscema för eltandborste, som jag fick av vår logoped, men jag har det någon annanstans...

Mina barn har/har haft dyspraxi, alla tre. Oral, verbal dyspraxi, fick mellanflickan som del-diagnos, och det kan nog gälla för alla tre. De har bara använt vokalljud, till de blev ca tre-fyra år... sedan har konsonanter sakta, sakta kommit till.

Just idag har jag kommit på en metod att träna snart nioåriga tösen på att hålla rent runt munnen när man äter. Vi skall glassträna i sommar. Och då främst träna "ömsom glass, ömsom servett"-varianten.

Minstingen, fem nu fyllda, kommer sig snabbare än de två stora... tycker jag i alla fall. Men han får ändå stå i kö för en gomplatta. Med en gomplatta skulle han kanske kunna hitta ljuden framme vid tandraden lite lättare.

Vi använder till och från tecken som stöd. Nu är vi inne i en ny teckenperiod, för han berättar så enormt mycket, med stor fantasi, så det blir övermänskligt att tyda utan tecken som stöd.
Annars blir det mycket handalfabet.

Kul att du skriver igen!
Kram,
 

Hej.

Skrivet av  Ann m Frida 021021
Nja slicka strössel hade ju varit kanon om hon bara ÅT. Men hon har knapp, äter bara nån liten sked då och då tyvärr.

Naturligtvis hänger även det ihop med språkförseningen (att hon inte äter alltså) eftersom hon då aldrig fått träna munmotoriken på det sättet som man lär sig via ätandet. Men vi har även logoped inkopplad och hon jobbar på det. :-)

Frida har ju Noonans syndrom och är sen med allt möjligt.

Tack igen!!!

Ann
 

Ann och Frida: Mun-H-center... länk

Skrivet av  Lilla My
http://www8.vgregion.se/mun-h-center/index2.html

Har ni sett denna länken? Nu kan man alltså också beställa böcker och träningsmaterial av dem.
Skönt Ann, att ni har en logoped som jobbar med munmotoriken.
 

Artiklar från Familjeliv