Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första gången jag skriver här

Skrivet av Lotta
Jag har läst här ett tag mern aldrig skrivit själv förut. Min son är 4 år och pratar väldigt otydligt. Nu pratar han gärna men med mycket vokalljud och helt uteblivna konsonanter i början av orden. Jag förstår skapligt och han har ett väl utvecklat kroppsspråk som hjälper honom att bli förstådd rätt bra av kompisar m fl. Förr trodde jag att6 hans kroppsspråk kanske gjorde att han inte pratade lika bra, typ för att han ändå blev förstådd men nu tror jag det är bra att han har det och blir förstådd.

Han har varit tidig i utvecklingen vad gäller allt annat och har bra motorik, koncentration, språkförståelse mm och inte kort tungband eller "fel" anatomi i munnen. Han är också hörseltestad och hör bra. Vi har besökt en logoped 5-6 gånger under det senaste halvåret men jag är tyvärr inte så förtjust i hennes sätt att arbeta med min son. Det pratas mycket till mig och ytterst lite med min son. Då vi är hos logopeden verkar min son lite okoncentrerad vilket han sällan är annars och ganska rastlös. Han är glad för de "läxor" han får men vill sällan vara med där en hel timme. Läxorna vi får kan han ganska bra och jag uppfattar det som att logopeden inte lyssnat tillräckligt på hans ljud då hon ger honom vokalljud i läxa. Det är ju konsonanterna som han inte kan och jag har försökt påtala detta men ändå gått därifrån med vokalljud.

Vi läser och tränar och sjunger mycket och min son pratar mer nu än tidigare fast fortfarande väldigt väldigt otydligt. Det känns som att vi inte riktigt får den hjälpen som vi förmodligen behöver.

Vi bor i en småhåla och har inte många logopeder att välja på och det är lite känsligt att påpeka att man är missnöjd också. Fast på något sätt känns det som att vi måste hitta någon lösning och få hjälp för att komma tillrätta med hans prat. Vi vet ju fortfarande inte ens vad orsakerna till att han pratar så dåligt kan vara. Jag skulle vilja träffa någon som hjälpte till att leka fram de riktiga språkproblemen med honom och någon som kunde tala om vad det kan bero på. Språket är alltså mycket dåligt och han har svårt att bli förstådd utan att använda kroppsspråk också.

Finns det någon typ av tal-läger eller alternativ till logoped? Vad ska man ta sig till?
Svar på tråden: Första gången jag skriver här

Välkommen hit!

Skrivet av  Lilla My
Jag lägger in ett gammalt inlägg, man kan söka efter "vad som helst" uppe på sök-funktionen högst upp på sidan. Nu sökte jag på www, för jag ville ta fram några länkar till dig.

Länktips till J och alla ni nya! (2004-01-07 20:01:27) + -

Hej, och välkommen/ välkomna!
Japp, språkstörningar, språkförseningar och andra formuleringar är vi vana vid på denna sidan! *ler*.
Vad är gravt, och vad är lätt... Vad är generell språkstörning, och vad är specifik språkstörning...

Och varför blev det så här för just mitt/mina barn?
Är det något övergående, eller kommer barnet ha svårigheter även som vuxen? Är det främst pojkar som drabbas, eller är det bara det att de märks mest, att man ser deras språkstörning/försening lättare...

Ang skillnaden mellan språkstörning, och språkförsening, så gav logoped Barbro Bruse sin förklaring på hur hon ser det; om man är mer försenad i sitt tal än de (normaltalande) som är ett år yngre, så benämner hon det språkstörning.

Här är en länk, till specialpedagogiska institutet, och deras definition av språkstörning.
http://www.sit.se/net/Startsida+SIT/R%e5d+och+st%f6d/Tal+och+spr%e5k/Om+spr%e5kst%f6rning

En annan definition finns på DHB, Riksförbundet för döva, hörselskadade och språkstörda barn.
www.dhb.se/
Här är trevligt att vara medlem! Man får dessutom hem bra foldrar.

En annan organisation är Afasi/Talknuten. De samarbetar med DHB i ett gemensamt projekt kring just barn med språkstörning.
www.sprakstorning.org
Om man vill veta om det finns ngt föräldranätverk i närheten, så kan man kolla med Sofie på sprakstorningssidan. Finns inte det, så jobbar hon över hela Sverige med att starta upp nya nätverk. En mycket driftig kvinna, som även själv har en pojk med språkstörning.

En tredje organisation för oss med barn med språkstörning, är Attention. De riktar sig till barn och vuxna med "neuropsykiatriska funktionshinder", npf.
Det är inte helt ovanligt att barn med en av dessa diagnoserna, även har en släng av ngt annat...
www.attention-riks.nu/

Barnlogopedmottagningen i Borås ger också en slags definition av tal, språk och kommunikationssvårigheter.
Här kan man få många tips!
www.blom.just.nu/

Ett tjock häfte med mycket bra information finns att hämta på Ågrenskas hemsida. Jag har inte adressen framför mig, men man kan söka på "agrenska".
I det häftet finns anteckningar från en familjevecka för barn med språkstörning, och deras familjer, som ägde rum för några år sedan.
Bland föreläsarna fanns barnneurolog, logoped, barnpsykolog, barnsjuksköterska mfl. Som en röd tråd i häftet, får man följa en av familjerna, och deras flickas väg... Här finns mkt bra att hämta, bla hur syskon kan känna det.

*****************************************************

Här finns en del att läsa, alltså, *ler*.

Mina barn har också haft mkt svårt med konsonanter, som du kanske har läst. Det känns som om det har mognat fram, eftersom de stora barnen nu pratar mkt tydligt. Hur mycket träningen står för är ju alltid svårt att säga. Men den har nog fått dem att hitta rätt i munnen bra mycket tidigare, än utan träning. De har fått en medvetenhet om ljud och bokstäver.

Kram, så länge,






 

Tack:)

Skrivet av  Lotta
Tusen tack för alla länkar. Har redan kollat igenom sidorna snabbt och bookmarkat dem för framtiden. I eftermiddag ska jag ta kontakt med Sofie Wikström och bli medlem. Kanske man kan starta ett nätverk i mina trakter med?;)

Skönt att höra att det gått framåt för dina barn.
Ha det bra och Tack än en gång.

Nu ska jag testa sökfunktionen;)
 

välkommen in på sidan

Skrivet av  Eeyore
jag brukar inte skriva så mycket här men läser ibland

vad trist logoped ni verkade ha. hör med BVC om det finns någon annan logoped i närheten att byta till och tala om att det inte fungerar kontakten mellan dem är ju viktig.
Våran logoped ser till barnet först. har iofs bara varit på besök där en gång ännu men hon hejjade på barnet först och sedan snabbt på mig sedan ägnade hon sig med barnet med leksaker kontrollerade ordförståelsen med att leka med barnet och sedan först efter nästan en timma började hon prata med mig..
Hon är underbar och jag önskar alla logopeder vore sådana..
Du är varmt välkommen in hit att diskutera elelr bara prata av dig..
 

Artiklar från Familjeliv