Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

R-övningar??

Skrivet av Frida
Hej!

Min son är 10 år och klippte tungbandet förra veckan och vi kör på med stretchövningar för tungan och det känns som att tungan kommer ut lite längre nu. Det var tredje gången han klippte tungbandet, först på BB, senare hos tandläkaren och nu på sjukhus i narkos. Men nu syns det ju verkligen att det strama tungbandet är borta och nu borde det ju gå att öva fram ett riktigt R-ljud också.

På sjukhuset sa de att vi skulle köra stretchövningarna i någon månad och tyckte vi inte att talet hade förbättrats så skulle vi få prata med logoped. Men nu tänkte jag bara höra om någon vet någon bra övning som vi kan börja smygträna med nu..

Det är så svårt när han frågar mig hur jag säger "rrr" för jag kan inte riktigt förklara var jag sätter tungan och så. Min man säger att han sätter tungspetsen mitt bakom framtänderna men jag tror att jag sätter den lite längre bak och till höger... hmmm... :-) Sen är ju sonens tunga visserligen längre nu men fortfarande ganska rund, ingen tungspets riktigt.

Ska kanske tillägga att han alltid har kunnat säga "R" men han vrider till hakan liksom och så blir det lite skorrande. Men om man inte har vetat om det så har det inte märkts i vanligt tal. Läkaren tyckte att klippning av tungbandet var nödvändig eftersom han kunde bli spänd i käke och nacke av att säga "R" så där som han gjorde. Men nu måste han väl öva upp ett nytt sätt att prata liksom?!?

Vad jag svamlar..känner att jag skriver lite rörigt. Hoppas att någon kan tipsa mig om någon R-övning...
Svar på tråden: R-övningar??

R övningar

Skrivet av  molle
Tungspetsen sätts bakom framtänderna mot tandköttet
Bit i hop och säg GRRRRRRRRRR (lejon) eller BRRRRRRRRRRRRRRRum (bil) det ska killa i gommen.
Att "klicka" Från "tak" till "golv" ger rätt rörelser.
Att öppna munnen och tänderna lite och rulla R, "Rurraa rrr en rrrrrricktigt"
Att ramsa Rune ramlar raskt, Ricke Riktar riktigt, gryma greger grundar gruvor,
 

Kul att se dig igen, hur går det?

Skrivet av  Lilla My
Jag tänkte på dig, vad har hänt?

Vill du berätta mer om dina barn? Jag försöker att spåra er bakåt i tiden med gamla inlägg, men får ingen bra bild.

Vad har varit, vad har ni gjort, och hur ser det ut just nu?
Kram,
 

Kolla på:

Skrivet av  Karinko bf 5/12
www.blom.just.nu

Det är barnlogopedmottagningen i Borås som lagt ut träningstips!
 

Artiklar från Familjeliv