Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till er kloka

Skrivet av annie-panda
Hej, jag har läst en del och undrar över min son, 9,5 månader. Han är motoriskt tidig men som jag tycker det väldigt tystlåten. Han har ljud för sig men inga långa jollerramsor, som det ju står i alla böcker att de ska ha i hans ålder. Vad tror ni? När märkte ni på era barn att det fanns språkliga problem?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Till er kloka

Nu är ju inte jag...

Skrivet av  Becka med Elvira 4år + 2 syskon
nån expett alls, men i min öron låter det i alla fall som att du gott kan slappna av och bara njuta av din som läääänge till innan du börjar oroa dig för eventuella talsvårigheter. Det är så olika det där, stor vidd på normalspektrat alltså. Upp till 2 års ålder eller nått sånt, så finns det de som knappt säger nått ännu, och de som babblar fullständiga meningar.

Din son är ju inte ens 1 år ännu, så jag skulle inte oroa mig så mycket ännu om jag var du. Har själv en dotter på 16 månader och hon säger då inte mycket hon heller igentligen. *ler*
Storasyrran Elviras talförsening blev tydlig först då hon var över 2 år, som 2½ år ungefär.

Visst kan du fråga upp på BVC om du är orolig, har de kollat hörseln på honom, gömma nån liten pjällra bakom dig och se om han hör den och så?
Mitt råd är i varje fall, din son är bara 9,5månader ännu, alla utvecklas inom sina egna takter på alla olika områden, så försökakoppla bort det länge ännu och bara va.
 

Hmm..

Skrivet av  Becka med Elvira 4år + 2 syskon
"expett" är alltså bara ett slarvigt stavfel för "expert", inte en sällsynt hackpettsvariant alltså, hehe....
 

Tack

Skrivet av  annie-panda
för att du tog dig tid att svara. Jag ska lyda ditt råd och njuta av min son. Det går ju inte att oroa sig för allt!
 

Artiklar från Familjeliv