Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite tips och råd önskas

Skrivet av ms
Jag är ny på denna snack och har läst igenom lite vad ni har skrivit. Tycker att det är jätte bra sida.
Jag har två söner som är 3,5 respektiv 2år. Båda har tal och språksvårigheter. Den äldsta börja släppa nu och har kommit i gång men han ligger efter( befinner sig på en 2årig nivåe enlig testerna), han har även lite koncentration svårighet i gurpp. Men vi är ändå glada att han har kommit igång. Men det är yngsta som jag börja bekymra mig för, han varken pratar eller visar intresset för böcker eller lekar. På dagis säger de att det inte går ta kontakt med honom, men vi känner inte riktigt så. Han tittar på oss när vi pratar med honom (att han inte förstår är en annan sak) Det är svårt att väcka intresse hos honom, att få honom att sitta stilla för att läsa bok eller leka nån lek eller ens titta på nån tecknade film är nästan omöjligt. Han är väldigt passiv och vill inte springa så mycket ute, vill helst vara hemma och gå runt och göra inget. Han visar med tecken vad han vill, genom att peka och skrika. När han var 1,5 kunde han säga mamma, pappa och kalla sin lilla bror med namn. Men det slutade han med. VI står i kö till logoped för hans del, men jag vet inte om det hjälpter för det gjorde inte i hans stora brors fall.
Det var från vår sida med mycket arbete och uppmärksamhet som stora sonen kom igång. Men jag sitter fast när det gäller yngsta pga hans brist på intresse för allt. Vore jätte tacksam om nån kunde ge mig lite tips och råd. Förresten måste tillägga att vi är två språkig hemma.
Svar på tråden: Lite tips och råd önskas

låter som min son(långt)

Skrivet av  lillemans mamma
Hej
Jag har också 2 söner som är 4,5 och 3 år idag. Min lilla kille var precis som din när han var 2. Pratade inte, svår att få kontakt med för alla utom mig och min man, "försvann ofta i sin egen värld" körande en bil eller ett tåg fram och tillbaks. Det senaste halvåret har det dock hänt jättemycket! Han söker kontakt med såväl vuxna som barn, härmar lekar, kan koncentrera sig mkt längre på en sak och har ett jättestort passivt ordförråd även om han fortfarande inte pratar, har t o m lärt sig olika färger och ger mig rätt sak på begäran (för ett år sedan hämtade han inget jag bad om och pekade inte heller)
Vi har via bvc fått remiss till psykolog och håller just nu på med en utredning på Huddinge sjukhus men all utveckling har kommit "av sig själv" med hjälp av stimulans från oss och dagis personalen.Vi har utnyttnat hans specialintressen för att öva kontakt och lära in ord tex älskar han att bada så ute & inne har jag suttit i badet och lekt med honom (på hans villkor)och vid datorn har vi tittat på massor av bilder och benämt dem med ord (vi började med en bilderbok på www.semper.se som han älskade)
logoped har vi träffat först för 1 år sedan men då tyckte hon inte det var ngn ide, nu har vi precis börjat om igen ett år senare! Skulle kunna skriva hur mkt som helst så hör gärna av dig med frågor skall jag försöka svara så gott jag kan!
Bästa hälsningar lillemans mamma
 

välkommen hit

Skrivet av  lillemans mamma
Glömde säga välkommen hit i mitt långa svar! Är också ganska ny här och tycker det är ett jättebra forum att lära sig mer om våra barn och få råd och stöd så stanna kvar!
 

Tips

Skrivet av  Linda S
här kommer några tips:

1. Turtagning. Med saker, rörelser, ljud och ord (men på deras respektive nivå)

2. Bli deras bästa leksak. Var fåning och lekfull och lek på DERAS nivå så att de verkligen önskar att få leka med er ofta. Det är genom lek med människor man läs sig kommunicera och prata.

3. Härma deras rörelser, ljud och ord och invänta förväntansfullt någon respons.

Det finns massor ni kan göra hemma och på dagis. Titta in på:
www.appelklyftig.com/samspel/
(skriv ut det som passar till dagis och gå med i mailinglistan så kommer mer hjälp)

Jag är själv en mamma som gör detta för att andra ska få samma chans som vår familj fått (logoped har aldrig hjälp oss henner - förutom Dr Jim som står bakom alla texter på min sida)
 

Artiklar från Familjeliv