Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tecken som stöd? (även på autism)

Skrivet av Jempa
Hej!

Någon som har ngn negativ upplevelse av tecken som stöd? Vår förskola har börjat med detta och vi föräldrar har inte fått möjlighet att lära oss tecknen så vi kan inte den sortens kommunikation och känner oss därför lite överkörda eftersom ingentagit upp detta med oss innan dom bestämt sig för att börja med detta.

Vårt barn har börjat prata rätt mycket de senaste månaderna efter att innan det inte ha pratat alls, förutom enstaka ord som sedan har försvunnit efter en tid. Men nu pratar han alltså rätt hyfsat tycker jag. Kan tom. treordsmeningar. Kan det vara negativt att börja med tecken som stöd om han pratar nu? Jag menar, man brukar väl inte använda sig av tecken till barn som kan prata? Vårt barn har ännu ej utretts av logoped så detta är en bedömning som förskolan gjort.

Någon med erfarenheter?
Svar på tråden: Tecken som stöd? (även på autism)

Tecken till tal

Skrivet av  madde
brukar sätta fart på talet samtidigt som man kan kommunicera . Jag köpte ett spel som heter teckenhatten till datorn där kan man lätt lära sig tecken . Spelet är för övrigt ganska tråkigt men bra utformat för att lära sig. Min son på 7 tyckte det hände för lite ....
Hans kommentarer på tecken var
jaha hur ska fröknarna fatta då vaad jag säger ......
 

Artiklar från Familjeliv