Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur äe/var era barn på dagis

Skrivet av Andres mamma
Jag har som jag skrivit tidigare en pojk snart 6 år med grav språkstörning och ska utredas för AD/HD. Vi flyttade för ett tag sedan och idag gjorde han sin sita dag hos dagmamman,han börjar på dagis i Januari.
När vi har hälsat på dagis har vi träffat de barn som går där och det är 4 som är i Andrés ålder och sedan är det 2-4 åringar. Jag satt och tittade på pojkarna som är i Andrés ålder och hörde hur de pratade om datorer och data spel och när de spelade fia med knuff så räknade de stegen och reglerna var de väl införstådda i. Jag har försökt spela spel med André men det går inte han blir totalt hysterisk om vi inte spelar som han vill och jag blev förskräkt hur långt efter André verkar vara om jag jämför med dem. André lekte bara med de yngre barnen och när vi skulle gå så pussade han en tjej (han är mkt gosig och pussig) pojkarna skrattade högt och tyckte han var hel konstig,hur kunde han?????? blä........


jag är så otroligt rädd att han ska bli retad och jag har egentligen inte fattat vilken skildnad det är på André och jämnåriga barn för hos dagmamman var det mest 4 åringar.
Har ni märkt någon skildnad i utvecklingen på era barn?
Svar på tråden: hur äe/var era barn på dagis

Stor skillnad...

Skrivet av  wildhearts
har det varit och är fortfarande. Dottern har inte alls den mognad som andra 10-åringar. Hon är heller inte medveten om att hon har svårigheter vilket i sig är en omognad.

När sonen var yngre vad det också stora skillnader, men det har utjämnats med tiden, men han är fortfarande långt ifrån de riktigt häftiga jämnåriga. Trots detta så har ingen av barnen blivit retat och det är ju skönt.

Hoppas det går bra med André också.
 

Känns igen!

Skrivet av  Karin E
Hej! Min femåring är också omogen och lånt efter sina jämnåriga. Man tänker ju inte så mycket på det förrän man , just som du skriver, träffar andra barn i samma ålder. Min son går på dagis och han har så vitt jag vet inte blivit retad trots att han leker med yngre barn, inte spelar spel, äter kladdigt, kissar ner sig o.s.v. Jag tror inte barn funderar över olikheter på samma sätt som vi vuxna, när de lärt känna din son så är han som han är bara. Sen när de blir äldre så kommer jämförelserna och den mer medvetna tråkningen, men det är nog inte förrän de är i 8-9årsåldern.
Om barn säger saker som de där killarna som tyckte det var äckligt att pussa, så brukar jag kommentera det. hur ska de annars veta att man inte säger så? Om de säger det i elak ton, så kan man ju säga, "André blir ledsen när du säger så, sluta med det" och om de verkligen tyckte att dt var konstigt så kan man ju säga "tycker du det är äckligt, de flesta gillar att pussas och kramas"
Det kommer säkert att gå bra för din dagiskille. Prata m4ed personalen, de är utbildade för att ta hand om alla slags barn! Lycka till!
 

Kände igen mig...

Skrivet av  Becka med Elvira *4½ år och Dysfasi*
i ditt inlägg, det svider i hjärtat ibland då jag kommer till dagis och man hör hur alla andra 4-5åriga flickor pratar och beteer sig. Vad de är intresserade av och hur dom leker. Elvira försöker febrilt härma dom, härma hur man "skall vara"
P.ga. talsvårigheten är Elvira efter på så många andra sätt också :( Men visst har hon utvecklats sedan hon började i dagis, mycket!

Hoppas personalen på din pojkes dagis är bra och har erfarenhet, så att de kan hindra eventuell retning t.ex. Skall han kanske få en egen assistent?
 

Artiklar från Familjeliv