Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mitt sommarbarn

Skrivet av lessen mamma
har fått höra av 2 olika personer att hon är tjock, ena pojekn kommenterade allmänt hon var tjock, & den andre sa hon hade tjocka lår??!!
Hon vart så lessen, för hon är inte tjock.
Hon är inte finlemmad av sig, därför kanske andra barn/vuxna uppfattar henne som tjock?

Men både jag & hon tog väldigt illa vid sig.
vad gör jag nu för att stötta min tjej, så hon inte går runt & tror hon är tjock, får anorexia & börjar tänka på bantning redan nu?
Svar på tråden: mitt sommarbarn

tack för alla

Skrivet av  !
stöttande ord!
 

Jag kan inte hjälpa dig

Skrivet av  Anina & Steffen
då jag inte har råkat ut för detta.

Kanske du ska försöka på ett annat snack som det är lite mer aktivitet.
 

Hej du!

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Jag har inte varit här inne, och därför inte sett din fråga förrän nu.

Först av allt vill jag säga att jag blev ganska ledsen och upprörd när jag läste ditt inlägg, fy så otroligt tråkigt att höra nåt sånt! Så jobbigt för din dotter, och för dig också, man är ju mån om sina små och det är inte lätt när de råkar ut för sånt, man blir ju ledsen själv:-(

Men jag vet inte om jag har så mycket klokt att komma med. Jag brukar försöka stötta mina barn att tänka själv, att inte lyssna så mycket på andra. Det viktigaste är vad man själv tycker och vad man själv gör, andra människor säger ibland konstiga saker och man ska inte lyssna för mycket på det. Den som retas med andra har förmodligen större problem själv och vill mest ha uppmärksamhet. Stötta henne att säga ifrån. Ställa motfrågor. Alice har blivit ganska duktig på det, hon frågar "varför säger du så?" "jag håller inte med, du tycker som du tycker och jag tycker som jag tycker" osv och det verkar hjälpa henne väldigt bra i situationer när det behövs.

Det är inte lätt, det kommer alltid att finnas barn som retas på olika sätt, jag känner att det är viktigt att barnen lär sig säga ifrån och inte lyssna för mycket på andra. Och få dem att förstå att de är fina som de är!

Jag tror också att det är viktigt att man som vuxen är lite förbild och inte pratar om sin egen vikt och figur då barnen är med, och inte dömer andras utseenden.

Vet inte om det var så mycket jag hade att komma med, himla trist att din dotter redan blivit utsatt för så trista kommentarer!
 

Hej Lessen

Skrivet av  Lena & Felix 30/6
Är det lika gamla barn som sagt dessa saker till henne?
Tyvärr kommer det alltid finnas de som måste säja en massa onödiga saker till andra.
Men å andra sidan så kan det ofta också vara helt oskyldigt. Det sårar lika väl ändå men kanske det hjälper att tänka så också?

Om jag tänker på min egen pojke, som absolut inte är någon mobbare, så kan han ibland säja att folk är tjocka. Jag försöker berätta för honom att man inte ska säja så, men han förstår inte att det är ett fult ord, utan tar det mer som ordet är. Och det behöver inte alls vara någon som ÄR tjock.
Det kan vara en prövning och se hur folk reagerar och det kan bara vara så att det ska säjas.

Jag har själv blivit retad för detta som barn och kommer från en "stor" familj så jag försöker verkligen få honom att förstå. Samtidigt vill jag inte ge ordet tjock en negativ betydelse, för då blir det just det.
Då betyder det plötsligt att man KAN såra någon och att det blir fult. Vilket jag inte tycker att vara tjock är, och det hoppas jag att min son inte kommer att växa upp med heller. För OM han nu själv blir storväxt så vill jag inte att han ska tro att det är nåt fult med det.
Man kan ju inte förändra välrden men påverka sin omgivning det bästa man kan.

Usch det var en massa svammel... Det bästa du kan göra är nog att stötta henne och tar hon själv upp att hon är tjock så prata med henne och beröm henne och berätta för henne hur vacker hon är. Och det gör man givetvis oavsett. Tar hon inte upp det så gör det inte du heller.

Jag hoppas verkligen att det blir bra. är det någon på dagis som sagt något så ta upp det med personalen, så de också kan säja till.

Många kramar och hoppas att du förstod lite av mitt svammel :)


 

Artiklar från Familjeliv