Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

utöver underhållet

Skrivet av nyxx
Idag fick jag veta av min budgetrådgivare att barnens (tre tonåringar)pappa bör vara med o betala på dom lite dyrare sakerna...typ vinterjackor, skor, sportprylar osv..
Jag har aldrig krävt något av honom utöver underhållet men nu är jag sjukpensionär o killarna är tonåringar....det kan bli dyrt ibland.
Jag försökte i början, efter skilsmässan men han körde alltid med att han inte har råd.
Han har den yngsta killen en helg i månaden...har fått tjata mig till det :(
Han har heltidsjobb.
Hur gör ni andra som är ensamstående med barn?
Svar på tråden: utöver underhållet

Ja.....

Skrivet av  Sajili
Först på senare år, och nu när omkostnaderna blivit lite högre kring barnen så har jag börjat föra den debatten (eller monologen i vårt fall :o/) med barnens far..
Jag fick dra det till sin spets: "Jag slutar plocka ut underhållet och skickar dig istället kvittona på vad som är inköpt så splittar vi rakt av, fast jag står naturligtvis för deras boendekostnad och mat" (som inte är en liten bit med tre tonåringar) DÅ blev det reaktioner....Dessutom fick jag lite insyn i hur andra sköter den biten, på ett mer resonabelt sätt. Så vi delar på tyngre bitar. Tror jag...*S*Körskola, jackor, vinterskor, det dyra som ska inköpas. Uhst är ju som en fis i rymden om man ska försöka hålla ungdomarna flytande i tonåren.
 

gud

Skrivet av  lilla jag
vad smart!!

har aldrig tänkt på det, men detta var nog veckans bästa tips!
Då har du barnbidraget då, om du står för boende o mat?
Vilket säkert inte ger dig full kompensation för tre killar i tonåren men ändå..

Tror jgag med ska göra så om vi inte kan komma överens när den dagen kommer!
Skickar du kvitton på allt?

typ, försäkringar, cykelinköp, skolfoton, får du hälften för barnens fickpengar?
delar ni alla skor, kläder, ja, allt som tänkas kan eller?
 

Nej...:)

Skrivet av  Sajili
Bara de tyngre bitarna, såsom vinterjackor, dyrare klädesplagg, körskolebiten och sådant som UHST inte har en chans att täcka.
De har själva sina barnbidrag (studiebidrag heter det nu... Och kommer inte under sommaren t.ex.*S*) och ska på detta klara klädinköp och nöjen. Och gärna spara lite...*utopi* ;o))
Jaja...Vi får se hur det går! Barnafadern har en tendens att tycka mina ideer är jättebra (han har inga själv..)och säga JA!! och sedan göra precis tvärtom...
 

jag tror..

Skrivet av  nyxx
...att jag måste bli tuffare :).
Jag har varit "ragatan " som plundrar honom på alla hans pengar(underhållet!)enligt honom själv o hans släkt. O jag har varit mesig förstås...för att slippa bråk.
Men jag har funderat på det här o kommit fram till att det är inte rätt mot killarna. Varför ska dom leva "fattigare" för att deras mamma inte törs kräva att pappan tar sitt ansvar?
 

Presix!!

Skrivet av  Sajili
Jag har också varit för mesig ett antal år.... Nu har jag öppnat möjligheterna för honom att vara med under sina barns uppväxt på ett sätt som är bra för alla, jag uppmuntrar ungarna att handla med pappa, ber honom köra till affären för sonen behöver köpa jeans, osv..Naturligtvis har de barnbidraget med sig då, så att han verkligen blir varse vad det räcker till och vad det helt uppenbart INTE räcker till.. Hade jag gjort som förut hade de inte haft kontakt alls idag är jag rädd, det höll på att rinna ut i sanden, dels för att ungarna var väldigt besvikna på honom, dels därför att han saknade energi på grund av att han på kort tid fått två nya barn...:/
 

Inte en chans...

Skrivet av  Linda
Bad om hjälp att TITTA efter vinterkläder till barnen och fick till svar att han betalade underhåll för att JAG skulle fixa allt sånt.. *suckar*
 

Skitsnack!!

Skrivet av  Sajili
Den linjen har jag också varit inne på..... Kontra då med att svara: Jamen då behöver du inte betala något underhåll alls, så delar vi på kostnader istället!
Betalar han underhåll för att du ska ta allt ansvar så får det vara betydligt högre...
 

Visst fasen är det!!

Skrivet av  Linda
Men problemet är att han måste ha svart på vitt på allt för att övertygas..
I början skickade jag med blöjor och välling osv när han hade barnen, eftersom han hade det lite tufft ekonomiskt (då hade inte ens underhållet kommit igång). När jag sedan slutade blev han skitsur och sa att det var minsann min förbaskade skyldighet att skicka med sånt, för han betalade underhåll! Givetvis hade jag svart på vitt och skickade till honom och då blev han tyst.. *suckar*

Kanske värt att ta upp det i samband med familjerätten.. *grubblar*
 

Övertyga inte....:)

Skrivet av  Sajili
Meddela bara att du inte längre vill ha hans UHST, är villig att dela BB på hälften och sedan delar ni på det löpande. Tjoff!! :o)
 

Ja, då kan jag se mig i stjärnorna..

Skrivet av  Linda
..efter pengar! Det är ju inte precis så att han självmant betalar underhåll, utan jag fick ta det via FK..
 

Hur kan man begära mer än underhållet?

Skrivet av  Rita ensam m 3
Det är ju ändå fastställt oftast genom fk? Skulle inte falla mej in o försöka kräva mer än det som är bestämt av pappan. Har man inte råd att ge ungarna allt så har man inte.

Tycker det låter märkligt att budgetrådgivaren ger ett sådant råd. Jag vet att man kan få ett högre underhåll om man prövar det, men då ska pappan tjäna betydligt mer än en normal lön. Du, man får försöka klara sej på det man har, så är det bara. Vill inte pappan så vill han inte.
 

Oftast

Skrivet av  nemo
går nog folk och gör som jag, tar det de får av FK utan att tjafsa om mer, dvs tar emot de 1173 kr/mån/barn som man får från FK och sedan får FK kräva den andra föräldern på det.

Annars kan man gå till en advokat och be att få mkt mer, vet de som har betydligt mer i underhåll till sina barn än jag, där deras andra förälder tjänar lika som mina barns far.
 

Jag vet att det kan vara så

Skrivet av  Rita ensam m 3
men iaf måste ju pappan isåfall tjäna betydligt mer än en vanlig lön.
 

Mitt x..

Skrivet av  kpax
"ger" mig lite mer än dubbelt underhåll för vårt barn, och vinterkläder m m delar vi på.. Jag har henne mesta tiden pga att hans jobb innebär mkt resande.. Så det enda sättet han kan kompensera mig för det (hans uttryck och INTE på det sätt att ingen av oss inte VILL ha vårt barn jämt, h*n är ju vårt allt!!) är att jag får lite mer pengar..
Detta är helt hans initiativ och mkt välkommet såklart.. :)
Vi är väldigt bra vänner så det är aldrig nåt tjafs om vårt barn eller pengar, vilket är otroooligt skönt!!
 

Artiklar från Familjeliv