Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Familjerätten, vilket j-a skämt!!!

Skrivet av Linda
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.. Jag och X:et kunde lika gärna haft diskussionen på bussen! Dom sa varken bu eller bä där! Varken i frågan om att dela på barnen (så X:et tror fortfarande att det är en alldeles utmärkt idé och kommer mest troligt att gå vidare med det) eller att han borde träffa barnen mer än varannan helg! Herregud, barnen är 1 och 2 år!! De behöver träffa sin pappa OFTA!

Nä, vad f-n skulle jag där och göra? Vad dum jag var som trodde att dom skulle kunna komma med en del bra tips och råd i vårt fall..
Svar på tråden: Familjerätten, vilket j-a skämt!!!

men vad sa de om att dela

Skrivet av  Lisa o Adam 8/2
på barnen då? Nåt måste de väl ändå ha sagt, eller? Konstigt verkar det. Tråkigt att det inte funkade..Ska ni dit fler gånger?
 

Nä, de sa inte ett ljud..

Skrivet av  Linda *besviken*
Ett "jaha" och ett "mmm" slapp ur dom emellanåt, men de sa absolut INGENTING däremellan. Bara satt där och fånstirrade på oss, knäpptysta. Inte ens när diskussionen ballade ur, så avbröt dom..

Kommer inte att gå dit igen!
 

Stum av förvåning....

Skrivet av  Ziggy
...sitter jag och läser det du beskriver. Som jag sagt tidigare så har jag ingen personlig erfarenhet av Familjerätten men det du beskriver verkar ju vara helt imbecillt. Vad ska man dit och göra om dom enbart fungerar som en samtalsmoderator och i övrigt inte tillför någonting till själva sakdisskussionerna?

Kan du inte via BUP eller liknande få fram lite generella rekommendationer om hur det är att sära på syskon och nödvändigheten av tätare umgänge för små barn. Alltså bara ringa och fråga var/hur du kan skaffa vettiga argument som exet kan tänkas lyssna på!
 

Vet inte hur jag ska orka allt..

Skrivet av  Linda *besviken*
Blev så otroligt besviken på FR idag!!! De funkade inte ens som en samtalsmoderater! Fast diskussionen ballade ur ett par gånger bröt dom inte. Dom bara satt där och glodde och lyssnade.. Om ens det..

Jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå vidare med det här.. Trodde ju verkligen att FR värnade om barnens bästa, men tydligen inte..
 

Jag tror

Skrivet av  Rita ensam m 3
att FR först vill veta mer om er o er situation innan dom uttalar sig, ni ska väl dit igen? Men jag har inte heller något förtroende för FR. Min xman bråkade med sin gamla fru om umgänget med sonen. Hon släppte inte iväg pojken pga pappans alkoholmissbruk. Soctanten som gjorde utredningen såg när pappan, mitt x, kom körande o parkerade utanför soc, onykter och utan körkort!!! Soctanten ville då köra in honom till psyket, men eftersom han inte ville så blev det inte så. ÄNDÅ, skriver hon i utredningen att han är lämplig att ha umgänge med sonen och det kan inte påvisas att pappan har alkoholproblem!!!!

Men jag håller fast vid att jag tror inte barnen kommer att delas, det finns ju Tingsrätten med, det är ju ändå de som dömer, FR har ju ingen sådan funktion.
 

Men när de inte ens säger nåt om..

Skrivet av  Linda *besviken*
..hur illa det kan vara att dela på syskon bara för att ena föräldern bara vill ha det ena barnet??? Ja, barnens pappa får helt enkelt ta det till TR..

Angående om vi ska dit igen; Nä, inte jag iaf! I mina ögon sjönk de totalt idag och jag har ingenting för att prata med X:et framför dom. Jag kan som sagt, lika gärna föra diskussionen på en buss.
 

Linda

Skrivet av  Mia
Jag har med kontakt med FR och jag var där på samtal innan vi ska dit tillsammans.
Ett för att det ska veta vart jag står, men även för att ta upp det jag vill prata om och det jag lägger vikt på.
Jag har ställt krav på dem när det kommer till samtalet, för mitt första möte med FR var allt annat än positivt.
Det slutade med att jag konfronterade en av handläggarna, för han var allt annat än professionell och fick därför lov att byta handläggare, vilket fungerade mycket bättre.
Sedan ska det ju hjälpa en att föra ett samtal, det är deras roll i det hela.
Sa du inget till dem när du var där??
Hade du träffat dom innan eller var det erat första möte??
 

Första gången..

Skrivet av  Linda
..men jag har ju pratat ett antal gånger i telefon med dom!!
Jag sa rätt ut vad jag ville ha hjälp med, X:et sa ingenting. Ändå svarade de inte på mina frågor eller gav mig någon som helst input! De verkade mest sitta och längta efter kafferasten..

Jag har INGEN lust att gå dit igen!!! De satt mest och tycktes frossa i alla olyckligheter!!
 

Fast

Skrivet av  Mia
Det har ju betalt, så jag hade ringt och sagt vad jag tyckte och kände. Sen NEj man ska inte behöva göra det, men tydligen är det ju så på alla familjerättsenheter. Tycker absolut inte att du ska ge upp utan tala om att du kräver att det ska hjälpa dig, det är deras skyldighet!!
 

Ring igen och begär...

Skrivet av  Tweedy
ny(a) kontaktperson(er) och nytt möte!

Någon vettig människa måste det ju finnas där som ni kan få prata med och som har lite koll på saker och ting. Detta lät ju helt uppåt väggarna!!

 

Ska göra det!

Skrivet av  Linda
Sitter just nu och väntar på att deras telefontid ska börja..
 

Artiklar från Familjeliv