Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd önskas!!

Skrivet av S
Min son är drygt ett år gammal, och hans pappa har träffat honom sammanlagt kanske 20ggr. Första gången de träffades var min son 5månader.
Varken han eller jag har bil, och vi bor ca. en timmes resväg (med buss) ifrån varandra.
De senaste månaderna så är det jag som har åkt till honom när de ska träffas, och det har hänt att jag vart utanför hans port men ändå så har han inte "haft tid" att träffa sin son.
Nu vill han ha sin son själv, alltså att jag inte ska vara med.
han vill även ha honom hos sig över natten.

Till saken hör att han missbrukar droger, de senaste fyra-fem åren har han rökt cannabis dagligen. Och jag tror inte ett skit på att han helt plötsligt slutat. Fick höra för två månader sen att en bekant vart på en fest där han sett min sons pappa stoppa i sig rohypnol, å det förvånar mig inte ett dugg. Så som jag känner honom så festar han till med kokain och ecstasy minst en gång varje månad.

Jag har ensam vårdnad och vi har inget avtal om umgänge på något sätt, de avtal vi själva gjort upp om har han bara skitit i, även då han själv bestämt dom.

Det jag undrar nu är: Hur mycket måste jag släppa efter? Kan jag vägra att han är ensam med vår son? vad kan jag göra för att det ska vara så bra som möjligt för våran son?
Och, hur stor är risken att han kan få gemensam vårdnad??
Svar på tråden: Råd önskas!!

Eftersom du har...

Skrivet av  skorpan
...ensam vårdnad, så är det du som bestämmer. Gemensam vårdnad kan endast ske om du och pappan kommer bra överens, plus att du måste givetvis "gå med på" att ni ska ha gemensam vårdnad. Detta är vad familjerättsbyrån har sagt till mig :)
 

Nej,

Skrivet av  Nettiz
pappan kan stämma henne i rätten oxå. Finns det då inget dokumenterat och bevis på att han är en ev missbrukare så ser rätten inga hinder till att döma till gemensam vårdnad.....
 

Hm

Skrivet av  Fundersam
Kan bara ge dig ett råd=kontakta familjerätten snarast möjligt!!
 

har tänkt

Skrivet av  S
den tanken, men jag vet inte riktigt VAD det är jag ska säga till dom..
Tips?
 

Säg precis som det är.

Skrivet av  Tea
Det finns väl ingenting att fundera på? Du har beskrivit situationen här och det gör du för dom också och de kommer säkert kunna ge dig råd om hur du skall agera. Du kan kanske inte förhindra umgänge totalt men kan kanske få en kontaktperson som skall vara med och att det inte skall bli några övernattningar innan pappan har lämnat urinprov på att han är drogfri.
 

nej!

Skrivet av  elisa
du har rätt att skydda ditt barn från faror och att en 1 åring ska vara över natten ensam med en missbrukare är en fara! om han börjar tjafsa om det så ring familjerätten och tala med dom.
 

fast..

Skrivet av  nyxx
Jag var i en liknande situation en gång i tiden... o fick höra att trots att pojkens far var kriminell, drack för mycket o hade misshandlat mig så kunde han vara en bra far!! Trodde inte mina öron!
Jag hade sökt hjälp hos familjeenheten hos Soc o dit gick jag aldrig mer.
 

jag tycker

Skrivet av  Tessan
du ska kontakta soc om du inte redan gjort det.
Det måste ju ske en sorts "inskolning" mellan de två och frågan är om soc tycker det är lämpligt att han ens ska ha umgänge om det är så att han går på droger.
Möjligtvis så kan de tillåta umgänge under bevakning, alltså att någon utomstående följer med din son dit efter en "inskolning" och övernattning är nog inte att rekomendera i första taget.
Chansen för honom att få gemensam vårdnad är nog inte stor om han är drogmissbrukare.
Men neka honom umgänge blir svårt och det kommer inte heller bli ett vanligt umgänge utan som jag skrev, under övervakning av någon.
Detta är bara vad jag tror så ta kontakt med soc i din stad så får du klara besked.
Va stark!!!!
 

jag vill inte

Skrivet av  S
neka honom umgänge, har aldrig gjort det och kommer förhoppningsvis aldrig göra det.
Jag har försökt att få honom att förstå det där med "inskolning", men han verkar tro att det räcker att dyka upp som gubben i lådan en gång varje månad.

Eftersom jag nu börjat lite smått med mina studier så har jag varken tid eller ork att sitta och åka till honom för att de ska träffas, han är välkommen hem till mig precis när han vill för att träffa sin son. Han jobbar inte, gör ingenting på dagarna, ändå så tar han sig aldrig tid..
Jag har väl ingen skyldighet att alltid åka till honom. och om/när jag gör det så borde han väl iallafall låta mig vara med istället för att sitta på en parkbänk å vänta tills dom är klara. (känner ingen i det området)
Jag blir bara så trött på att han säger "jag måste få träffa min son" och menar "du måste komma hit med min son"
 

du har..

Skrivet av  mija
..absolut ingen skyldighet att åka till honom. du har inte ens skyldighet att låta honom vara välkommen hem till dig... och absolut inte när som helst...

ni ska kunna göra ett schema, och om det sen är så att han inte dyker upp...så har du ingen skyldghet att jaga honom

åh men du: prata med famrätten, så får du höra detta direkt från dem!

lycka till
 

oavsett...

Skrivet av  mija
vad eller om han missbrukar kan inte pappan kräva att han ska få ha sonen över natten. när han är så liten är det inte ens rekomenderat...

du får inte neka honom umgänge - men han kan inte sätta villkoren!

kontakta du familjerätten, begär samarbetssamtal, så kommer nog pappan att förstå läget bättre..
 

Artiklar från Familjeliv