Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Studerande mammor/pappor

Skrivet av Zita
Finns det några som studerar och som är ensamföräldrar? Hur går det? Hur gamla är era barn? Är själv på väg mot "ensamlivet" och vill börja läsa i vår. Har en liten tös på knappt ett år. Undrar om man hinner med att både vara mamma och flitig (?) student. Berätta gärna!

Svar på tråden: Studerande mammor/pappor

Fyra barn

Skrivet av  Nettan
11,8,5 o 3 år o studerar.
Hur det går beror ju lite på vad du ska studera o i vilket tempo....
Jag pluggar på folkhögskolan för där får man plugga i sin egen takt o det är inte så mycket läxor utan mesta studierna sköter man på skolan vilket jag tycker är skönt.
 

Skönt att

Skrivet av  Zita
du hinner plugga det mesta på skolan. Själv tänkte jag läsa till socionom. Har pluggat lite innan, men på den tiden var jag barnlös... Förhoppningsvis kan man läsa på kvällarna om det blir körigt under dagen. :)
 

Det går nog bra

Skrivet av  Nettan
min mamma o syster har båda gått socionom-linjen och de pluggade trots att de hade massor av ungar runt fötterna.:)
 

Hur länge har du varit ensam?

Skrivet av  Åsa
Jag är 37 år och har också 4 barn. Är idag gift & sammanboende med barnens pappa men funderar varje dag på att vi borde separera.
Har precis börjat på socionompr. så jag tvekar verkligen om det är realistiskt, vill ej riskera min utbildning för nåt i världen men samtidigt får jag ej studiero när allt är som det är...har i smyg sökt lägenhet i alla fall och får sån energi vid tanken!

Är du själv utan barnen ibland, det måste ju underlätta pluggandet nåt enormt faktiskt!
 

kanon!

Skrivet av  mandelblomman
jag pluggade i 5 år då barnen var små och det var kanon o då är jag 100% ensam hela tiden.
Har aldrig haft så bra tider och sådan frihet som under de åren.
Barnen var 4 och 1½ då jag började och de var 9 och 6½ år då jag var klar.
 

Härligt att höra

Skrivet av  Zita
att det finns fler som pluggat och som det funkat för! Ha det bra!
 

Det är nog väldigt olika.

Skrivet av  Helén
För egen del tycker jag det har varit urkämpigt!! Inte i närheten av hur det var på den tiden då jag inte hade barn. (Förvisso läste jag förstås inte samma saker då).
Men jag har däremot hört många här på Aff som det funkat väldigt bra för. Men det beror nog på åtskilliga orsaker. Vad man läser, hur mycket man har barnen och kan lämna ifrån sig dom inför tentor mm, hur gamla barnen är, hur lättlärd man själv är, om man har några förkunskaper, om andra problem dyker upp samtidigt såsom att de blir sjuka under ett par veckor ...vilket ju lätt kan stjälpa alltihop.
Massvis med orsaker alltså !
I min kurs har jag däremot inte hört någon som tagit kursen med en "klackspark", utan de som klarat den har också fått kämpa. Så i mitt fall tror jag iallafall inte det bara varit pga mig som det blivit kämpigt, utan mycket pga den svårighetsgrad som kursen inneburit. (Märkte stor skillnad under de två terminer då jag inte läste mitt huvudämne, då det inte alls var lika kämpigt.)
Så hur det blir för just dig är ju svårt att sia om. Men den kommentar jag nog oftast hört här på Aff, ifrån de som läst, är faktiskt mest positiva. Fast å andra sidan så kanske det är just mest de som fått positiva erfarenheter, som känner sig manade att skriva....*grubbel*. Nåja, nu ska jag inte knövla till det hela mer än nödvändigt *hehe*.
Något som jag däremot tycker du kan fundera på är hur just dina möjligheter är. Kan du t.ex skaffa barnpassning ofta/lätt ifall det skulle behövas ? Är du helt ensamstående som i 100%, eller bara delvis ? (alla kallar det ju lite olika) Hur lätt har du för det ämne som du tänker läsa ?
Så lite sådana här funderingar kan du ju alltid ta och grunna lite på, för att få lite mer vetskap om hur det kanske kan bli för just dig =).

Lycka till !





 

Visst kan

Skrivet av  Zita
det bli kämpigt att läsa heltid, men skam den som ger sig. :)
Tack för dina tips om saker att grunna på.
 

Ja det går

Skrivet av  ULrika
Flyttade från släkt och vänner till annan stad ensam med min dotter då fem år. Det gick jättebra, hon gick dagis på dagarna och jag försökte plugga från dag ett på varje kurs. Ibland sov jag bort någon dag men tog igen genom att läsa på natten istället. Det gäller att ha karaktär att plugga från kursstart. Tentan kan ju tyckas långt bort om man har tio veckor på sig men tiden går vansinnigt fort.
Jag läste 80 poäng (två års) på helfart och körde inte på enda tenta. Men som sagt var: Kom inte efter i studielitteraturen och gå på samtliga föreläsningar. Dom är jätteviktiga. Försök att läsa i litteraturen i förväg så du kan tillgodogöra dig föeläsningarna bättre.
Lycka till! "Studentlivet" var jättekul!!
 

Tror

Skrivet av  Zita
du har helt rätt i att det gäller att ligga i från början och inte hamna på efterkälken. Kul att det gick så bra för dig när du läste.
Ha det bra!
 

ZITA!!!!

Skrivet av  Kattis me Saga
Hej Zita.Jag har varit ensam me min dotter sen hon föddes men har mycket stöd av min mamma..men jag studerar o de går jättebra..Saga går på dagis o trivs jättebra.Så de går o lösa.Jag läser heltid plus att jag nu ska starta ett litet företag hemifrån...

Hör gärna av dig om du vill veta ngt mer..

Kram Kattis.
 

Tack för

Skrivet av  Zita
svaret! Roligt att så många tycker att det går bra att studera även om man har ett litet pyre att ta hand om.
Nu känner jag mig ännu mer motiverad. :)
Lycka till med företagandet!
 

ZITA..STUDIER...

Skrivet av  Kattis me Saga
Jo jag tycker att de går jättebra,,har oxå ett väldigt bra schema...börjar jag tidigt så slutar jag tidigt...längsta dagen för Saga tills kl 16 me då börjar hon också kl.10.

Tackar så mycket för grattiset...
Lycka till me studierna,,hör gärna av dig.

Kram Kattis.
 

Artiklar från Familjeliv