Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni när ena barnet är sjukt?

Skrivet av Sara m. Nattis & Oliver
Jag har 2 barn (3 & 6) & nu är 3-åringen sjuk. Han har jättehög feber så jag vill inte dra ut honom imorgon för att lämna storasyster. Vi har en bra bit att åka nämligen. När ena är sjuk brukar den andra få vara hemma. Men nu går hon ju i 6-års och vill inte missa en dag och nästa år har hon ju skolplikt. Honkan ju inte missa en massa varje gång lillebror är sjuk. Hur gör ni andra? jag vet inte hur jag ska göra imorgon, har ingen som kan hjälpa mig att lämna...
Svar på tråden: Hur gör ni när ena barnet är sjukt?

tja kan ingen lämna

Skrivet av  mandelblomman
och om lillebror är för sjuk att tas ut så har du inget val ändå...om hon inte kan gå själv till skolan eller gå med någon kompis- ring o fråga någon kanske i klassen ni känner lite mer väl.

Annars är det ju inte farligt att ta ut barn med feber om de håller sig i stillhet.
När mina barn var små o febriga så tog vi promenader i vagnen.
 

imorgon...

Skrivet av  c
...har du väl inget val utan får hålla också sexåringen hemma, tyvärr.

jag har varit i samma sits (nu är stora barnet så stort att det går själv till skolan, och kan vara ensam hemma en stund om det är nödvändigt), och jag skulle råda dig att prata med personalen på sexårs och förklara hur det ligger till. kanske de vet om någon av de andra barnen bor nära dig, och kan sammanföra deras föräldrar med dig så ni kan ha varandra som \'livlinor\'? jag vet att det inte är lätt att ta kontakt med andra föräldrar och be om hjälp, men det löser väldigt mycket.
samma sak när hon börjar ettan; ta upp det med klassföreståndare och eventuell övrig personal med en gång, så kanske man kan hitta en lösning tillsammans?
på eventuella föräldramöten är det också ett bra tillfälle att ta upp frågan - kanske finns det fler i din sits - och höra om möjligheten finns att eventuellt få hjälp med lämning och hämtning om det skulle behövas?
 

Idag

Skrivet av  Sara m. Nattis & Oliver
fick hon vara hemma. Problemet för mig är att vi bor långt bort från dom andra föräldrarna, vi åker flera tunnelbanestationer bort. Men jag ska nog prata med dom på skolan som du skrev mandelblomman. det är ju bra om dom vet hur det ligger till. Det blir ju samma sak om jag ligger m magsjuka tex, då måste dom ju också vara hemma.
 

Artiklar från Familjeliv