Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pappan dog o nu pratar farmor

Skrivet av undrande?
Lite snabbt sammandraget:

Pappan fick cancer i dog 1 år efter att man fick diagnos.
Efter hans bortgång så sjukskrev sig mamman, de har 2 barn pojke på 12 o flicka nu på 10. Pappan dog för 2 år sen.
Mamman började festa rätt friskt om helgerna o barnnen fick sova hos kompisar o släkt nästan varje helg typ 6 månader efter pappans bortgång.

Farmorn har hela tiden pratat om mamman bakom ryggen o pratat med folk på kyrkogården.
Till saken hör att farmorn går till graven varje dag. Och har gjort det hela tiden.

Farmorn är sur på mamman som knappt är på graven alls.

Nu sen ca 1 år tillbaka har mamman träffat en ny kille. Han är knarkare o säljer även knark. De har flyttat ihop.

Nu kommer vi till flickan på 10 år.
Farmorn håller på med den flickan och snackar skkit om mammans nya kille. Att hon inte får krama honom och att han inte är en bra person men att hon inte kan berätta varför.
Flickan ringer farmorn hela tiden o är ledsen o håller på o smyger på sin mamma o ringer sen o rapporterar till farmorn.

Det är detta jag har problem med. Tycker ni inte att farmorn drar in flicka i vuxnas problem?
Svar på tråden: Pappan dog o nu pratar farmor

mamman

Skrivet av  undrande?
gör många konstiga saker, som attg lämna barnen ensamma hemma längre stunder. Ljuger om var hon är. Men ska inte farmorn om hon nu tycker allt är så hemskt prata med mamman o inte försöka luska ut vad mamman gör genom dottern???
 

farmodern ska...

Skrivet av  mikka69
...anmäla detta till socialtjänsten! Det är hennes plikt som vuxen människa.
Sen att hon håller kontakt med sina barnbarn är ju bra, men hon ska inte prata skit...
 

fast...

Skrivet av  mandelblomman
vad ska hon anmäla?
Att barnen är själva hemma i bland, det är det många barn i den åldern som är.
Min 11 åring sover själv i bland om jag jobbar natt.
Om det förekomemr droger är det så klart ett annat läge, men frågan är _gör_ det verkligen det eller är det farmor som är "sur" för att mamman träffat ny?
 

Jag tycker att

Skrivet av  Milou
farmor har rätt att vara orolig. Det är hennes barnbarn. Men att hon borde prata med mamman, och hjälper inte det så måste hon kanske gå vidare, uppenbarligen brister mamman i föräldraskap och behöver hjälp och stöd.

Vem är du i sammanhanget? Kan du prata med mamman? Är du mamman? Om du är mamman så måste du ju vara medveten om situationen och kunna ändra beteende....

Annars får du prata med personen ifråga och försöka få henne att söka hjälp/ändra beteende?
 

nej inte mammam

Skrivet av  undrande?
Jag är sambo med en bror till pappan.

Jag tycker precis som du. Men Jag är alltid kärringen mot strömmen i denna ekvation.

Hela tiden ska det spekuleras om pappan inte dött så hade de säkert inte varit ihop idag. Jag blir så irreterad på sånt snack som inte har med saken att göra. Gör något bra för barnen. Prata med mamman o lämna barnen utanför.

Men jag tycker även det är konstigt att farmorn måste gå på graven varje dag o har gjort det nu i 2 år. Lika lite som mamman bearbetar lika lite försöker farmorn gå vidare i sin sorg.
 

alltså för det första

Skrivet av  mandelblomman
hur ofta man går till graven vareierar väl väldigt, en del har inget behov alls av det medans andra går jätteofta.
Jag gick nästan också varje daga till min mans grav de första åren, mendans hans mamma aldrig gick.

Och sen "skitsnacket" då, vad _vet_ man, fo a facte?
Säljer han verkligen knark eller är det rykten i ett litet samhälle?
Att farmor är orolig över sina barnbarn är en sak, men baktalar hon mamman o hennes nya pga någon slags ilska att hon träffat en ny man?
Att dra in flickan är ju också helt förkastligt eftersom hon ju hamnar i en konflikt mellan mamman o farmorn.
Prata med mamman kanske, kolla hur hon upplever det hela.
Och ta sen ett snack med farmorn, eller ännu bättre låt din man prata med sin mamma (för det var väl hans mamma?)
Hoppas det löser sig!
 

Anmäl

Skrivet av  Mrs. Anderson med Matilda
Vore jag farmor skulle jag anmäla detta till socialtjänsten och kräva att få vårdnaden. varför? för att barn inte ska växa upp med droger och vara ledsen så att hon ringer till farmor.

om hon vill gå till graven varje dag är det ju hennes problem. det betyder ju inte att hon inte går vidare, det är ju hennes son vi pratar om.
 

Artiklar från Familjeliv