Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag funderar på vilka orsaker som egentligen

Skrivet av LillKatt
kan vara legitima när det gäller att inte kunna ta sina barn en dag då man skulle ha haft dem. Sjukdom ser jag och exet som orsak. Tenta ser vi inte som en orsak för man skulle ha läst till den i god tid, fast att skriva en tenta det kan ju vara en orsak.

Nu har det börjat komma upp konstiga orsaker som jag tycker är så sjuka så jag vill inte ens skriva dem här - men snälla ni - berätta vilka orsaker ni ser som legitima så kanske jag får klarhet i det hela. Tackar på förhand!
Svar på tråden: Jag funderar på vilka orsaker som egentligen

Försöker definiera

Skrivet av  Christopher
Legitimt med kort varsel tycker jag nog är sådant man måste göra en viss dag, inte har kunnat eller har haft chans att flytta på och inte har kunnat påverka vilken dag det skulle ske. Sjukdom faller inom den här definitionen och förmodligen en hel del annat också.

Med lång varsel tycker jag att man skall kunna komma överens om litet av varje för mera nöjesberoende saker, som en resa t.ex.
 

Resor ser vi som legitima men

Skrivet av  LillKatt
nöjen som sagt ska väl inte vara det.

Men jag tror min utskällning tog skruv. Han vill inte men kommer träffa barnen på annandagen som det nu är sagt.

Tack Christopher för ditt svar! Kram!
 

Hmmm

Skrivet av  Niklas
Vilka orsaker som är legitima:)...Ja alla orsaker är väl på något sätt legitima - jag vet inte men man hoppas ju någonstans att ett barns föräldrar ska vilja vara med sitt barn. Man kan väl hjälpas åt och göra så gott man kan?

Men visst så är det ju inte - I know - jag är ju en s.k ensamförälder jag också..

På ngt sätt så låter det som att ni inte riktigt har brutit upp ordentligt. Vad då orsaker förresten? Har ni gemensam vårdnad och han frågar om du kan ta barnen pga ngn orsak så säg bara nej då om du inte känner för det. Om han då frågar - ja men vad ska du göra då? Svara med att han kanske inte har med det riktigt att göra - men du kan helt enkelt inte ta hand om barnen den dagen - låt honom få ordna med barnvakt eller dyl. själv.

Det handlar nog om respekt av den andra individen helt enkelt.. Man frågar inte den andra om det verkligen inte finns ett riktigt behov. Man kanske också frågar ngn kompis eller dyl om hjälp ngn gång istället också..
 

Tack!

Skrivet av  LillKatt
Hans skäl är helt sjuka, men jag har pratat med en tjejkompis och hon tycker att mitt krav på att han träffar barnen på annandagen jul så att de får ge honom julklappar och träffa honom var onödigt. Kanske har jag krävt för mycket, fast jag tycker i alla fall att hans skäl att inte ha dem var egotrippade. Tack för att du delade med dig av dina åsikter.
 

Artiklar från Familjeliv