Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mkt underhåll?

Skrivet av Moa
Hej, jag undrar hur vanligt det är här att den andre föräldern betalar mindre underhåll än 1 173 kr? Mitt ex klagade över att han betalade så mycket så jag sänkte det till 800 för ett halvår sedan. Anledningen var att jag faktiskt inte har så mycket extra utgifter pga att vi får nästan alla kläder av en släkting.
Han har bara vårt barn en, ibland två, nätter i veckan och en dag på helgen, så enligt FK skulle han betala fullt.

Hur har ni gjort?
Svar på tråden: Hur mkt underhåll?

vi tar det genom

Skrivet av  a-k
fk.han betalar 1173 rätt av till fk och även om han inte gör det så får jag 1173 av fk som han får betala till dem.
 

Men hallå!!

Skrivet av  Tweedy
Du har rätt till att få 1173:-/månad och inte endast 800 som du har nu!

Det du ska göra, imorgon! är att ta kontakt med Försäkringskassan. Ansöka om fullt underhåll, dvs 1173:-/månad. (De kan INTE neka dig detta!)

Om du tänker efter vilka utgifter du har för ditt barn så består inte det endast i kläder...
Du har mat, försäkring, ev aktiviteter, ev blöjor, skor, dagis/fritidsavgift, hygienartiklar inkl. hårvård, cykel, leksaker...och då fattas det ännu mer som jag inte orkar skriva!

Gå in på www.famratt.com och se över mer vad som ingår i den summan pappan ska betala.

Och sen har ditt ex mage att klaga på den nätta summan! Det är ju skrattretande!

Min sons pappa fick betala det ha skulle. Han klagade oxå men han fick betala ändå.
 

Hmm...

Skrivet av  Moa
Ska fundera på saken. Jag är bara rädd att han blir negativt inställd och straffar genom att träffa sonen ännu mindre.
Fast eg borde han kanske betala mer eftersom vi tjänar ganska olika mycket - han tjänar 10 000 kr mer än jag före skatt.
 

Ja,

Skrivet av  Tweedy
men tänk oxå att med en högre summa pengar så kanske det är så att du kan höja standarden för ditt barn ytterligare.

Nu menra jag INTE att han ha det utan man kan höja det man har, så ta INTE illa upp!

Skulle han "straffa" sonen så gräver han bara sin egen grop. Sonen kanske tar avstånd från honom när han är äldre och då är det försent för pappan att reparera den skadan.
 

Artiklar från Familjeliv