Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensamförälder del. 2

Skrivet av Niklas
Ensamförälder - en motsägelse i sig själv. Nja det förstås era män/kvinnor kanske alla är döda? Mitt X lever och jag gissar att era X också lever - ja de flesta iallafall.

Ensamförälder syftar alltså på den sociala delen av föräldraskapet dvs inte det faktum att man avlat fram ett barn och sedan dragit till skogs.

Men vi ska ju inte finnas? Vi borde ju inte finnas? Barnen har ju rättigheter? Eller?

Barnkonventionen är en vacker skrift

"Artikel 18

1. Konventionsstaterna skall göra sitt bästa för att säkerställa erkännandet av principen att båda föräldrarna har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling. Föräldrar eller, i förekommande fall, vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling."

ehh "Konventionsstaterna skall göra sitt bästa".

Sitt bästa? Hmm hur bra är det då? Det står ju inte typ näst bästa..Inte heller konventionsstaterna skall göra lite grann - eller konventionsstaterna skall inte göra så värst mycket.. Nej det står ju att "Konventionsstaterna skall göra sitt bästa".

Sitt bästa är ju sitt allra bästa - så mycket man bara kan..Alltså grymt mycket helt enkelt..

På bond- svenska så står det typ:

"Nummer 18

1. Länderna som skrev under detta papper ska kämpa som bara fan för att se till att ett barns morsa och farsa tillsammans fixar allt som dyker upp i vardagen.

Kämpa som bara fan står det alltså i barnkonventionen.

Hur bra har Sverige kämpat då? Tja när jag och mitt X separerade så ringde de inte en gång. Inte ens en liten blomma skickade de.. Dom har hittills inte ringt mitt X och frågat om hon inte borde delta mer i hennes barns liv.

Ingen i regeringen har ringt och bett henne att ex komma på ngn skolavslutning eller så.. Kämpa som bara fan? Hmm ja man kunde ju tänka sig att Sverige som konventionsstat skulle ha påpekat vikten av att delta i barnens uppfostran och utveckling för henne någon gång.

Kanske kunde de tjata lite också för barnens skull..

Har någon från regeringskansliet ringt till era X och bönat och bett att de skall delta i barnens uppfostran och utveckling?

Kämpa som bara fan - göra sitt bästa ? Tja ett informativt SMS från dem är väl det minsta man kan begära iallafall. Om detta är deras bästa - sparka hela högen :)

Niklas - som kämpar som bara fan.


Svar på tråden: Ensamförälder del. 2

håller med dig..

Skrivet av  Ellen...
det är inte bara alldeles för lätt att smita ifrån sitt föräldra-ansvar..det sker också med myndigheternas hjälp..det skall inte vara så enkelt som det är idag..det skall göras svårt o krångligt att bli en smitande förälder..
 

Kul skrivet - om du inte är allvarlig

Skrivet av  Christopher - kämpar också
Fast det hoppas jag att du inte är för då blev det något att dra på smilbanden åt i höstmörkret!
 

Ja tyvärr

Skrivet av  Lilja
så är det alltför lätt att smita från sitt föräldraansvar...
*Det enda som behövs egentligen är att man betalar underhållet, då har man fullgjort sin plikt...finns inget krav utan bara en önskan att den andre kunde engagera sig i barnens väl*....det svaret fick jag från fam-rätten/soc när exet inte *orkade* träffa våran dotter...tragiskt är vad det är..

Kämpa, kämpa kämpa
skit i varje krämpa
ge barnen allt stöd
även när d nästan blir din död
barnen kommer vår seger hylla
och våra hjärtan med kärlek fylla
dagen kommer då barnen förstår
att man gör allt man förmår
för att ge dom ett lyckligt liv
utan trassel och kiv...

En dikt...eller nåt...
Lilja
 

Det faktum att man fött ett barn gör en inte till

Skrivet av  LillKatt
förälder anser jag. Det faktum att man haft sex som i männens fall gör en inte till förälder. Man har barnen enbart till låns och är den som fått äran att vara bredvid hela vägen då barnen växer upp och blir vuxna. Om ingen av föräldrarna ser detta som den ära det är så är det ett ensambarn. Ensamförälder? Ja, men det vore väl riktigt riktigt tråkigt om vi efter att själva ha sluppit vara ensambarn när VI växte upp, lät våra barn växa upp som ensambarn?

Jag håller med om att det är jättetråkigt att inte ha någon att dryfta om vardagen med. Fast å andra sidan är allt effektivare på det viset. Att hitta någon att ändå prata med är inte svårt, bara man söker på rätt ställe.

Vad jag tycker är jobbigast är nog att vännerna går omkring i par överallt samt att man får så många frågor från dem om hur det är att vara ensamförälder. Det är sånt man inte behöver när man nu får ork att ta sig ut i det sociala någon gång. Mina egna tankar.

Undertecknat av Katten.
 

jag skriver alltid

Skrivet av  Niklas
med ett stänk av ironi samt glimten i ögat. Fast under alla skojigheter vilar en kärna av grav-allvar :)..

Niklas
 

Klockrent.

Skrivet av  bl
Du måste ha både tankens och skriftens gåva.Så rätt.Varför gör han detta mot sin dotter?Precis vad hans ex gjorde/gör mot deras barn.
 

Vad menar du?

Skrivet av  LillKatt
Jag vet inte ens vem du skrev detta till.
 

Artiklar från Familjeliv