Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensamförälder del.3

Skrivet av Niklas - din röst i natten
Ni var ju så snälla och läste mina små betraktelser så jag skriver väl en till då. :)

Ensam förälder eller en ensamförälder det är en stor skillnad det. Jag var nog en ensam förälder långt innan jag blev en ensamförälder och kanske är jag inte längre en så ensam förälder som jag var innan men nu är jag ju som sagt en ensamförälder.

Att vara en ensamförälder har ju sina fördelar - det vardagliga bråket som man förr var så van vid - ja det är ju borta.. Visst ringer exxet och bråkar fortfarande men nu är det ju inte varje dag iallafall.

Tänk innan då jag och min dåvarande spelade i olika fotbollslag hemma. Hon spelade forward och jag var back länge fast i olika lag då förstås. Tänk att när jag flyttade upp positionerna och blev mittfältare så ökade tacklingarna och spelet blev fulare. Tänk sen när jag också spelade forward - ja då fick vi båda rött kort och matchen avbröts.

Numera spelar jag i samma lag som mig själv - jag har ett mål med spelet och en taktik. Fast det är klart jag får ju spela själv och det är ju inte så roligt men jag fick ju ändå inga passningar tidigare heller så..

Att vara ensamförälder kräver en grym planerings och organisationsförmåga.

Jag tror att alla som är ensamföräldrar och lyckas exempelvis kombinera arbetslivet med föräldrarskapet samtidigt som de kan vara sociala varelser men för den skull inte går in i väggen - de skulle utgöra väldigt bra chefer eftersom de har en grym vana på att leda en komplex verksamhet. Alla vi andra som inte lyckas fullt ut med allt vi tar oss för - tja vi är väl bara människor vi...

Att vara ensamförälder kostar på samtidigt som det smakar.. Tänk att man får ju all credit för allt som ens barn gör bra.. - Oj vad duktig han är på matte - ja ehmmm vi brukar ju öva på kvällarna kan man då säga och sträcka på sig lite extra...
Samtidigt som om ngt går snett så kan omgivningen ha överseende - ja men det är inte lätt tänk att han har hand om båda barnen på heltid.

Men hur går man på två skolavslutningar samtidigt? Har gör man för att både vara på Handboll och fotbollsträning på en gång? Hur sparar man ihop till en tvåveckors Thailandsresa som alla i klassen åker på när det är höstlov typ?

Ja livet är inte alltid rättvist men samtidigt så är det ju så att mina barn får något som de andra barnen kanske inte får.

De får lära sig att utveckla ett perspektivseende, de får lära sig att kämpa för det man tror på, de får lära sig att det är viktigt att studera, de får lära sig att fysisk aktivitet är viktigt, de får en förälder som är lika aktiv som 4 andra, de får kärlek, ett språk, lära att uttrycka sig, mod samt grundläggande värderingar. När de fått allt detta - ja då leder jag fotbollsmatchen med
11 - 0 på hemmaplan.

Niklas - din röst i natten
Svar på tråden: Ensamförälder del.3

Det är

Skrivet av  Morgana o Ever
natti för mig här nu... längtar till min varma sovande Son, att han ska linda armarna runt min hals så jag får somna med hans näsa i min halsgrop...

Ville bara säga att jag tycker om att läsa det du skriver...

Kram och sov gott!
/Morgana
 

Tack

Skrivet av  Niklas - din röst i natten
jag älskar att skriva om allt som faller in - detta trots att jag faktiskt är dyslektiker..
 

Så träffande

Skrivet av  Mikka69 m. Hilma och 3 busar till
Och sanna ord.
Blir lite lätt rörd här på morgonkvisten.
Känner så väl igen min livssituation i mycket.
Även om jag inte är helt ensam, utan har fäder runt om mig så är jag ändå ensam...

 

Skriv mer.*IMT*

Skrivet av  bl
*
 

Du

Skrivet av  zita
slår verkligen huvudet på spiken med dina ord. Härligt att få läsa en pappas funderingar för en gångs skull. Hoppas på fler delar. :)
 

Japp!

Skrivet av  LillKatt
Så där är det!
 

Artiklar från Familjeliv