Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner igen mej hos RMB-Mamma (Byggsvängen!)

Skrivet av Betty Boop
Har en dotter på 6 1/2 år. Hon bor hos mej alltid, utom varannan vecka. Detta pga att hennes pappa jobbar i byggsvängen. Dagis/Fritids öppnar halv sju, och då skall han oftast vara på plats på sitt jobb redan. Han jobbar med folk som ligger på trakt ute på byggen, vilket innebär att han ofta jobbar över under veckorna, och sedan slutar tidigare på fredagar, eftersom trakt-folket har bråttom hem över helgen. Vi får helt enkelt inte ihop detta på ett bra sätt. Så lösningen är att dottern bor hos mej. Men ändå, reflektionen jag har är ju att jag har ändrat på mina tider när jag blev mamma, för att tiderna skall passa in i mitt liv som förälder. Kontenta; jag anpassar mitt jobb till det faktum att jag har barn, medans han försöker att passa in dottern i det faktum att han har ett jobb att sköta...! Tankefel enligt mej. I mina ögon borde han söka ett annat arbete, eftersom hans nuvarande inte går att kombinera med bra föräldraskap. Åh, jag blir så arg och ledsen över att inse att hans och mina prioriteringar inte är på samma nivå - fan - vi är ju inte ens på samma planet! Det känns väldigt jobbigt att inse att den man fått barn tillsammans med inte visade sej vara den man trodde.
Svar på tråden: Känner igen mej hos RMB-Mamma (Byggsvängen!)

Precis på pricken

Skrivet av  RMB-mamma
Kan man kräva att de fixar tiderna eller annat jobb?Jag ältar detta med jämna mellanrum.Är så trött på macho-snacket och att inga andra är hemma.Han har aldrig behövt vara hemma med henne tidigare,och inte sina egna heller.Jag har ju varit duktig hemmafru.Jag vet att jag skämde bort honom men jag ville vara hemma länge med dottern och hennes halvsyskon.Men jag missade saker som delat arbete-ansvar.Jag gjorde jobbet själv för det gick snabbast och blev bäst.Att det tog ca 10 år innan jag klev ur förhållandet är så här i backspegeln helt jä**a otroligt.
 

-Har du ingen kärring ...

Skrivet av  Betty Boop
...som tar hand om din unge!? är ungefär kommentaren han möter ute på ett bygge, de gånger han faktiskt har FÖRSÖKT att vara förälder i första hand. Vilken attityd, va! Ska detta föreställa 2004?? Det är så man häpnar! När jag introducerade honom inför tanken att det finns något som heter sjuka barn, och att man då har rätt att vara hemma från sitt arbete, såg han helt förskräckt ut! För hur skulle då världen kunna snurra vidare om han var hemma från jobbet en hel dag? Oj oj oj! Han har aldrig en varit sjukskriven för egen del, men glatt ålat sej till jobbet med feber och ryggskott och jag vet inte allt vad det har varit. Tidigare innan flickan började skolan hade vi ett annat dagis som öppnade tidigare och då kunde hon vara hos honom från onsdag eftermiddag till söndag varannan vecka. Nu är hon hos honom bara på helgen, för att det skall funka med skola/fritids osv. Han säger alltså att han skulle väldigt gärna vilja att hon bodde hos honom varannan vecka, fast då måste han skaffa sej en tjej först... Jisses! Undrar var hon skall komma ifrån?? RMB-Mamma, var finns du någonstans? Behöver någon som orkar vara bollplank ibland till alla mina arga tankar.. Kan man nå dej, tro?
 

Har hört den förr

Skrivet av  RMB-mamma
Tänk att tiden stått still i byggbodaran i så hög grad.Utgår ifrån att det finns undantag.Hör gärna av dig.Finns på [email protected].
Saknar någon i liknande sitts att "prata" med.
 

Tack!

Skrivet av  Betty Boop
U got mail... :-)
 

Artiklar från Familjeliv