Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

underhållet

Skrivet av Maria
när höjs det ??
Svar på tråden: underhållet

Senast

Skrivet av  maisy
... det höjdes med några kronor var väl för tio år sen så, jaaa, kanske om tio år till? :-(
 

Det var 1994 och höjningen var på...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... runt 50 spänn.

Sen dess har vi fått höjt barnbidrag, maxtaxa i barnomsorgen och en del annat som påverkat ekonomin positivt för barnfamiljer. Vi har inte heller haft någon högre inflation sen dess. Totalt sett tror jag nog att det har jämnat ut sig rätt bra!
 

Men?

Skrivet av  maisy
Jag är inte bra på det här med inflation och procenträkning, men om jag har räknat rätt så har underhållsbidraget höjts med 4,4 procent på tio år. Har det verkligen inte varit mer inflation än så de senaste tio åren?
 

Jo, men eftersom...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
.... barnbidraget har höjts med flera hundra (tror det var 450 kr 1993) och vi har fått maxtaxa i barnomsorgen under samma period så har inte kostnaderna för barn ökat lika mycket som inflationen.
 

okej

Skrivet av  maisy
Men jag tänkte att det var skillnad eftersom barnbidraget går till alla barn medans underhållsbidraget går till att täcka de extra kostnader (eller kanske snarare inkomstbortfall) som vi ensamstående har. Men det kanske är fel tänkt...
 

Underhållsstödet är ju tänkt att...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... träda in när en förälder inte själv fullgör sin del av försörjningen av ett barn. Det är samhällets sätt att hjälpa oss ensamföräldrar att få det minsta vi har rätt till från barnets andra förälder. Det är alltså en kompensation för att den anra föräldern inte självmant drar sin del av lasset och hjälper till med sin del av försörjningen av barnet.

Eftersom det inte har blivit särskilt mycket dyrare för de enskilda att försörja sina barn, oavsett om de är en eller två föräldrar, så har heller inte behovet av ett höjt underhållsstöd varit särskilt uppenbart. Ökat barnbidrag och maxtaxa har gjort det mindre dyrt att ha barn idag jämfört med för 1+ år sen, för samhället tar en större del av den totala kostnaden. Erume?
 

10 år sen skulle det vara! (imt)

Skrivet av  Birgitta, since 1997
 

Asså

Skrivet av  maisy
Antingen fattar jag inte eller så håller jag helt enkelt inte med...

Du skriver "Eftersom det inte har blivit särskilt mycket dyrare för de enskilda att försörja sina barn, oavsett om de är en eller två föräldrar". Menar du att det kostar lika mycket att försörja ett barn nu som för tio år sedan, eller menar du att det kostar lika mycket oavsett om man är en eller två?

För det kan väl inte vara möjligt att det kostar lika mycket att försörja ett barn nu somför tio år sen (som jag antar att du menade)? För allt har väl blivit dyrare, mat, kläder, boende...? Inte barnomsorg kanske i o m maxtaxan...?

Att barnbidraget har höjts känns ju som om det inte kompenserar de ensamstående riktigt, för då blir det ju så att de som har mest får ännu mer (eftersom ensamstående föräldrar generellt har det sämre ställt än sammanboende sådana).

Egentligen är det här inte en jätteviktig fråga för mig - snöade bara in lite - men jag tycker nog att underhållsbidraget borde följa med inflationen.
 

år 2006..

Skrivet av  elisa
med 100! wow vilken ökning eller hur!? inte....
jag är nästan 100 på att det är bestämt annars var det i budgetförslaget.
 

100kr ska det vara imt

Skrivet av  elisa
s
 

Artiklar från Familjeliv